Hammalawa Saddhatissa: Historien om Buddhas liv
V. Fellesskapet
Etter at Prins Siddhartha nådde Oppvåkningen under Bodhitreet, begynte han å undervise i den visdommen han hadde nådd, til dem som var i stand til å fatte hans budskap – dem med “lite støv for øynene”. Ved å dreie Dharmas Hjul og forklare om “De Fire Edle Sannheter”og “Den Åttedelte Vei”, var det etterhvert mange som tok tilflukt i De Tre Juveler og ønsket å praktisere Buddhas vei.
Alle som blir ordinert, blir en del av sanghaen – det monastiske fellesskapet – som bor og organiserer seg i overensstemmelse med de regler og råd som ble gitt av Buddha. Sanghaen vokste raskt etter at de fem asketene tok tilflukt. Det er ingen tvil om at disse, som veteraner på den åndelige vei, søkende etter sannheten, og gamle venner av Buddha selv, var modne for dette da Buddha ga sin første undervisning i Hjorteparken. Men det som er slående med mange av de tilfellene hvor andre tok tilflukt, er at så mange tilsynelatende ikke var disponert for dette på forhånd. Ofte kom folk i kontakt med Buddha ved en tilfeldighet, mens de gjorde sine daglige gjøremål. Tanken på å gi avkall på livets gleder for å søke et liv i meditasjon var vanlig også den gang. Derfor ser det ut til at en av årsakene til den raske utbredelsen av hans belæringer og veksten av tilhengere kan ha vært at hans budskap må ha hatt noe uvanlig dynamisk og besnærende ved seg. Uten tvil ligger mye av forklaringen i hans overbevisende og jordnære måte å presentere undervisningen på, og de mange lignelsene som finnes overalt i hans belæringer støtter dette.
Buddhas intensitet illustreres i fortellinger helt siden de samtalene han hadde med sine fem asketvenner, dvs. helt i fra begynnelsen av sitt virke som åndelig veileder. Det fortelles at en morgen, mens Buddha satt i Hjorteparken nær Benares, kom en ung mann kalt Yasa frem til ham. Yasa ser ut til å ha vært selve innbegrepet på den late rikmannen, en mann som kjedet seg på tross av sine penger og som ikke kunne finne noe fornuftig å bruke livet sitt til. Da han hadde lyttet til Buddha forklare om dharma, innså han straks hvilket tomt liv han levde, og ba der og da om å bli ordinert. I mellomtiden hadde Yasas foreldre begynt å bli bekymret pga. hans forsvinning og faren dro avsted for å lete etter ham. Ut på kvelden traff han Buddha. Buddha forklarte faren at hans sønn hadde blitt munk og forklarte ham også om dharma, med den effekt at faren bestemte seg for å bli en legmann og sponsor. Faren inviterte så Buddha sammen med sine munker, som nå var blitt seks, til å gjeste hans hjem for et måltid mat.
Det skulle bli en tradisjon at buddhistmunker, etter å ha mottatt noens gjestfrihet, gir en belæring etter maten, kjent som «Å si takk». Sannsynligvis var det den første gangen, fordi etter maten forklarte Buddha om det han hadde erkjent til dem som var samlet til måltidet. Til stede var Yasas mor, hans kone (eller egentlig ekskone, fordi han hadde kuttet de verdslige bånd) og femti-fire venner. Det må ha gjort et stort inntrykk på disse femti-fire personene, for også de ba om å bli tatt opp som munker. Sanghaen var dermed vokst til seksti.
Det er blitt fortalt at senere, da disse mennene hadde nådd oppvåkningen, henvendte Buddha seg til dem med disse ordene: «Reis avsted, munker, og undervis om sannheten, som er storartet i begynnelsen, på midten og på slutten, og som er til gavn for alle mennesker. Det finnes noen med øyne som ikke er fullstendig dekket av støv. Undervis dem og de vil forstå!»
Som andre åndelige lærere på den tiden var Buddha omvandrende. Han gikk fra sted til sted og underviste alle som var interessert. I løpet av de førti-fem årene han underviste, reiste han vidt omkring i det nordlige og østlige India. Han stoppet bare i monsun-tiden, da han og hans munker gikk i retreat.
Hans første reise tok ham gradvis fra Hjorteparken til Uruvela. På denne reisen stoppet han et sted i en skog, hvor det tilfeldigvis var en gruppe mennesker som hygget seg på en utflukt. Det var tretti menn i følge med sine koner, unntatt én som hadde tatt med seg en prostituert. Uten at de andre la merke til det, stjal denne kvinnen alle verdisakene deres og forsvant. Til slutt ble tyveriet oppdaget og alle løp omkring for å finne kvinnen. Mens de var travelt opptatt med å lete, kom de over Buddha som satt under et tre. De spurte ham om de hadde sett en kvinne og fortalte om det som hadde skjedd. Buddha spurte dem: «Hva mener dere er viktigst, å finne en kvinne eller finne dere selv?». Det kan godt tenkes at de syntes at det var et rart spørsmål, men de må ha vært enige om at det var viktigere å finne seg selv, fordi de ga opp å lete og satte seg ned for å høre på Buddhas ord. Det tok ikke lang tid før de ble omvendt til hans lære og mennene gikk inn i sanghaen.
I Uruvela var det tre berømte hellige menn som tilhørte en religiøs sekt hvor medlemmene bandt opp håret på en spesiell måte, og var således kjent som «asketene med det sammenflettede håret». De het alle tre Kashyapa. Den mest kjente av dem: Kashyapa fra Uruvela, hadde fem hundre tilhengere. De to andre hadde tre og to hundre hver og ble kalt: Kashyapa fra elven og Kashyapa fra Gaya. Disse mennene og deres tilhengere lyttet til Buddha og gikk inn i sanghaen, hvormed sanghaen ikke bare vokste til å omfatte mange mennesker på et tidlig tidspunkt, men disse brakte inn stor prestisje fordi de allerede hadde stor anseelse som hellige menn. Denne prestisjen ser ut til å ha hatt en viss betydning da en annen innflytelsesrik person ble en tilhenger av Buddha – en konge – med de konsekvensene det hadde for utbredelsen av Buddhas lære, i det minste i hans eget kongedømme.
Det var kong Bimbisara i landet Magadha, den samme som tidligere hadde prøvd å overtale Gautama til å gi opp sitt religiøse liv. På en av sine reiser kom Buddha med hans nå store tilhengerskare, til hovedstaden Rajagriha. Da Kong Bimbisara hørte at Buddha hadde kommet til byen hans, gikk han ut for å avlegge Buddha et besøk sammen med et stort følge. Kongen ble tydeligvis imponert av at den berømte læreren Kashyapa fra Uruvela nå var en elev av Buddha. Det var tydeligvis også brahminene i kongens følge, men disse var mer bekymret, fordi det viste på en dramatisk måte det de må ha oppfattet som en alvorlig trussel mot deres etablerte brahmanistiske religionsutøvelse. Men Buddha gjorde som vanlig og henvendte seg til dem – er det fortalt – med følgende ord:
«Hvorfor er dere så ulykkelige? Det er fordi dere er fylt av en havesyke, et begjær så sterkt, at det blir som en tørste som ikke kan tilfredsstilles selv om dere til sist får det dere begjærte. Så hvordan kan dere bli lykkelige? Ved å slutte å hige. Akkurat som en ild dør ut når ikke mer brennstoff legges på flammene, slik vil også deres mangel på lykke slokkes når begjærets brennstoff blir fjernet. Dere vil finne sann lykke når dere overvinner egoistiske forhåpninger og vaner.»
Da Buddha hadde avsluttet sin undervisning, spurte Kong Bimbisara, sammen med sitt kongelige følge, om å bli opptatt som leg-elever av Buddha. Dessuten inviterte kongen Buddha og sanghaen til sitt palass, hvor han selv serverte dem mat og siden ofret hagen kalt «Bambuslunden» til sanghaen.
Som tidligere nevnt hadde Buddha begynt å tilbringe monsun-tiden i retreat, i avsondret meditasjon, på et eller flere steder som han fant formålstjeneslig. Det første av disse retreatene ble tilbragt sammen med de fem asketene rett etter hans første undervisning. Det var det sjuende retrettet hvor han fikk to elever som ble Buddhas fremste.
Nær Rajagriha var det to landsbyer: Sariputta og Kolita. Høvdingene i disse landsbyene hadde de samme navnene, og deres familier var nært knyttet til hverandre. En dag fødte Sariputtas kone – Sari – en sønn og det gjorde også Kolitas kone, Moggali. Shariputras sønn ble kjent som Upatissa eller Shariputra (Saris sønn), mens Kolitas sønn ble kjent som Kolita, Moggaliputta (Moggalis sønn) eller Maudgalyayana.
Helt fra begynnelsen av var disse to guttene nære venner, og da de vokste opp fikk de begge interesse for drama. Men de følte etterhvert at det måtte være mer i livet enn det de opplevde på scenen. Så da de en dag så et skuespill kalt «Fjellfestivalen», bestemte de seg for å forlate hjemstedet for å lete etter livets sanne mening. Først gikk de til en berømt religiøs lærer som het Sanjaya som bodde nær Rajagriha. Men han kunne ikke hjelpe dem. Derfor lovet de hverandre at de heretter skulle både reflektere og meditere intenst for å finne sannheten og at hver av dem skulle dele med den andre det de fant ut.
En morgen da Shariputra var i Rajagrihas hovedgate, så han en som han tok for å være en asket som gikk fra dør til dør med en tiggerbolle og ba om mat. Men han fikk inntrykket av at dette ikke var en vanlig asket. Shariputra følte at det var en uvanlig beskjedenhet og ro over mannen, og da han gikk nærmere ble han enda mer slått av mannens manerer og væremåte. Han syntes at det var et uttrykk av perfekt ro i mannens ansikt, som overflaten på en innsjø på en klar og vindstille dag. «Hvem kan det være», tenkte Shariputra. «Dette må helt sikkert være en mann som har oppdaget det jeg leter etter, eller så må han være eleven til en slik person. Jeg lurer på hvem læreren hans er. Jeg skal følge etter ham og finne ut av det.»
Da mannen hadde vært innom alle husene og var på vei ut av byporten, gikk Shariputra bort til ham og sa: «Broder, din adferd er så behagelig og du ter deg så edelt. Og ansiktet ditt gjenspeiler slik fred og ro. Vær snill og fortell meg hvem din lærer er og hva han heter?
Mannen han hadde henvendt seg til var faktisk Assaji, en de de fem opprinnelige munkene. Han fortalte at læreren hans var den store asketen fra Shakya-slekten som hadde forlatt sin familie og hjemland for å leve et hjemløst liv og tjene andre.
Shariputra ba ham innstendig om å forklare om den læren han levde etter, men Assaji svarte beskjedent: «Jeg er bare en nybegynner som munk i Buddhas sangha, så jeg vet ennå ikke så mye om hans lære. Jeg kan ikke forklare det i detalj, men kanskje jeg kan prøve å gi gi deg en kort forklaring.»
Straks begynte Assaji å resitere et vers som innebefattet Buddhas forklaringer om karma. men han hadde ikke sagt mer enn noen linjer før Shariputra forsto betydningen og han opprømt avbrøt Assaji: «Hvis dette er det du har lært av din lærer, har du virkelig funnet den tilstanden som er fri fra sorg og død, noe som ikke har vært kjent for menneskene på flere tidsaldere.» Han takket så Assaji, hilste ham ærbødig og gikk for å fortelle Kolita om sin opplevelse. Sammen gikk de for å treffe Buddha, ble opptatt i sanghaen og ble raskt utpekt som hans mest fremstående elever. I den buddhistiske historien er de blitt tillagt en spesiell betydning – Shariputra som en munk med stor innsikt og Kolita som en som utviklet mirakuløse evner.
I sanghaens første tid, bodde Buddha og hans elever hvor enn de kunne finne et passende sted – under trærne, i huler eller kløfter og iblant ute i det fri. En buddhistmunk vier seg til et liv i hjemløshet. Det ble imidlertid en tradisjon – som omtalt i episoden med Kong Bimbisara viser – at velstående mennesker ga hager eller andre slags eiendommer til sanghaen for deres bruk. Og på et tidlig tidspunkt fikk de tak over hodet også.
De første årene i monsun-tiden (etter den første i Benares), ble tilbragt i Bambuslunden gitt av Kong Bimbisara, og en gang i løpet av et av disse monsun-retrettene kom en rik kjøpmann fra Rajagriha og besøkte stedet. Da han så at munkene prøvde å finne seg ly som best de kunne, tilbød han å skaffe ordentlige boliger for dem. Munkene svarte at Buddha ikke hadde trukket opp noen regler for dette ennå, så de gikk for å spørre ham om det. Han ga sitt tilsagn, og fortellingen beretter at kjøpmannen satte opp seksti hytter i denne parken på én dag. Dagen etter inviterte han Buddha og hans elever til et måltid hjemme hos seg selv, hvor han formelt overdro bygningene til sanghaen.
Denne gavmilde handlingen førte til en enda mer iøynefallende gave. Kjøpmannens søster var gift med en mann kalt Anāthapiṇḍada, som tilfeldigvis var ankommet Rajagriha på en handelsreise dagen før det nevnte måltidet. Han kom på en tid da alle var travelt opptatt. Kokkene anstrengte seg for å lage mange slags retter og tjenerne løp hit og dit for å forberede noe som helt tydelig skulle bli en viktig begivenhet. Ingen hadde tid til å ta seg av den besøkende gjesten.
«Dette var underlig», tenkte Anāthapiṇḍada, og var nokså støtt av en slik mottagelse. «Vanligvis slipper min svoger det han har i hendene for å ønske meg velkommen, men i dag er han travelt opptatt med å organisere arbeidet med forberede en eller annen stor begivenhet. Kan det være en forlovelse som er på gang, eller kanskje han har bedt selveste kong Bimbisara til en mottagelse?»
Til slutt hadde kjøpmannen blitt ferdig med sine forberedelser og kom for å hilse på Anāthapiṇḍada.. Han forklarte også om hva som sto på, og Anāthapiṇḍada ble straks nysgjerrig. Neste morgen gikk han selv til Bambuslunden for å treffe Buddha. Buddha var ute og spaserte og da han så Anāthapiṇḍada komme mot seg, sa han enkelt: «Kom, Sudatta». Overrasket og henrykt over å bli tiltalt med sitt fornavn, bøyde han seg ned for Buddha, mottok undervisning og ble senere en legmannselev.
Anāthapiṇḍada bodde på et sted som het Shravasti og han inviterte Buddha til å oppholde seg der i monsuntiden, noe Buddha aksepterte. Da han vendte tilbake til Savathi, begynte Anāthapiṇḍada å lete etter et passende sted for Buddha og hans elever. Til slutt fant han et ideelt sted – en lysthage som tilhørte en prins kalt Jeta. Jeta forlangte imidlertid en nokså stiv pris. Han ville kun selge hagen for det antall gullmynter som vil dekke eiendommen som et teppe. Det fulgte også en disputt om Jeta virkelig hadde satt opp en salgskontrakt med de betingelsene, men dette ble løst og Anāthapiṇḍada fraktet gullet ut til eiendommen i vognlaster. Da alle myntene var spredd utover, viste det seg at det var et lite område nær utgangen som ikke var blitt dekket. Anāthapiṇḍada ga sine menn ordre om å skaffe til veie det som manglet, men da forsto Jeta at dette ikke var noen vanlig transaksjon. Derfor tilbød han det resterende området som gave. Senere lot Jeta bygge et porthus på området, mens innenfor lot Anāthapiṇḍada boliger og andre fasiliteter bygge for sanghaen. Stedet ble senere kjent som Jetavana-klosteret, og det ble et av de viktigste stedene som Buddha virket fra.
Nye tilhengere av Buddhas lære kom fra alle slags bakgrunner og omstendigheter. En av de mest prestisjefulle i folks øyne på den tiden, må ha vært da en mann kalt Upali ble «omvendt». Samtidig med at Buddha reiste rundt i Nord-India hvor hans lære spredte seg, virket en annen stor religiøs leder som etablerte en religion, som i likhet med buddhismen fremdeles er levende, om enn i langt mindre skala. Det var Mahavira, grunnleggeren av jainismen, en religion som nok er mest kjent pga. dens strenge vektleggelse av å unngå å skade andre levende vesener. Ortodokse jainister må f.eks. bære et tøystykke over munnen for å unngå at et insekt uforvarende skulle bli pustet inn. Upali var en meget prominent elev av Mahavira.
En gang da Buddha oppholdt seg nær Nalanda (senere stedet for et meget berømt buddhistisk universitet som man ennå kan se ruinene av), var Upali en av dem som lyttet til Buddhas undervisning. Så tiltrukket var han at han straks ville bli opptatt som elev. Utsiktene til å vinne over en slik mann, som ville tilsvare at en statsråd skulle krysse stortingssalen for å sette seg hos opposisjonen, måtte ha fortonet seg som en stor hendelse for dem av Buddhas elever som hadde et politisk sinnelag. Men Buddha selv var ikke imponert av slike tanker. I stedet for å ønske Upali velkommen, ba han ham i stedet om å tenke seg grundig om: «Upali, en mann som deg bør ikke trekke raske konklusjoner!». Upali, som nok ikke hadde lave tanker om sin egen status og betydning, ble svært overrasket over en slik reaksjon, men det så bare ut til å forsterke hans beslutning. Han svarte Buddha: «Hvis det hadde vært en annen religiøs gruppe som jeg hadde blitt bedt om la meg tilslutte, ville jeg ha blitt båret gjennom gatene i et stort opptog, og de ville ha skrytt av at en slik berømt person hadde oppgitt sin religiøse tro til fordel for deres egen. Men alt du gjør er å be meg om tenke over det!» Han gratulerte Buddha med hans oppriktighet og sluttet seg så til hans elever.
En annen dramatisk «omvendelse» var av Purna, som senere ble en meget ivrig «misjonær». Purna var en handelsmann fra en øy kalt Sunaparantha (av ukjent beliggenhet, men noen mener at det må være utenfor Indias vestkyst), og en gang da Buddha oppholdt seg i Jetavana-klosteret i Shravasti, kom Purna til byen med en karavane med varer for å selge. Da han slappet av etter en arbeidsdag, la han merke til mange mennesker gikk i retning av klosteret. Da han spurte ble han fortalt at de gikk for å lytte til Buddha. Fordi han ikke hadde noe annet å ta seg til, ble han med. Hans nysgjerrighet skulle vise seg å forandre hans liv, fordi effekten av å høre Buddha utlegge sin lære, ble at han ga alle sine penger og usolgte varer til sin svoger, som var hans partner, hvorpå han ble ordinert som munk.
Senere, etter mye åndelig trening, følte Purna at han burde reise hjem og prøve å utbre Buddhas lære der, så han spurte Buddha om tillatelse. Men Buddha ga ikke etter med en gang. I stedet testet han Purnas beslutning med et underlig spørsmål: «Sunaparatana er befolket av ville og barbariske stammer. De er onde og voldsomme og plager og trakasserer andre mennesker. Hvis de plaget og trakasserte deg, hvordan ville du reagere på det?»
Purna svarte: «Jeg ville si at folkene på Sunaparanta er gode og vennlige mennesker, siden de ikke slår meg og kaster skitt på meg.»
Buddha sa: «Men hva ville du si hvis de slo deg og kastet skitt på deg?»
Purna: «Jeg ville synes at de var gode og vennlige mennesker, fordi de ikke slo meg med køller og våpen.»
Buddha: «Men anta at de ville slå deg med køller eller andre våpen?»
Purna: «Da ville jeg synes at de var gode og vennlige mennesker som ikke tok mitt liv.»
Buddha: «Men sett at de drepte deg, Purna, hva ville du synes da?»
Purna: «Jeg ville allikevel ansett dem for gode og vennlige mennesker, fordi de da ville befri meg fra denne ynkelige skrotten. Jeg ville takke dem for å gjøre meg en tjeneste!»
Derpå ga Buddha etter for hans ønske og sendte ham av sted med disse vennlige ordene: «Purna, du er besittelse av den største mildhet og tålmodighet. Gå og bo på Sunaparanta. Lær dem hvordan de kan bli fri, på samme måte som du selv er fri!»
Takknemlig tok Purna avskjed og reiste tilbake til sitt hjemland. Det ble rapportert at han hadde samlet ca. fem hundre elever rundt seg etter den første monsuntiden der.
I motsetning til slike tilfeller, kom mange av dem som gikk inn i sanghaen fra fattige og vanskelige kår. Og ingen bakgrunn kunne være mer fattigslig og upriviligert enn de kasteløses.
En av de fundamentale forskjeller mellom buddhismen og hindu-systemene i India på den tiden angikk kastesystemet. Organiseringen av samfunnet i en kastestruktur basert på yrke begynte med at de opprinnelige folkene ble invadert av folk fra Sentral-Asia av arisk opprinnelse. Som nevnt tidligere (i den første delen) ble fire store kastegrupper etablert: Brahminene var prester, Kshatriyene var krigere (som Gautama-familien tilhørte), Vaishyaene utgjorde handelsstanden og shudraene var kroppsarbeiderne. De som falt utenfor denne kastestrukturen var de kasteløse, eller de urørlige, de laveste blant de lave. De bodde utenfor samfunnet, i egne ghettoer. Deres eneste funksjon for samfunnet var å fjerne avfallet i ulike former og å holde seg på avstand. Men dette var ikke bare en sosial forordning. Det var intimt forbundet med den brahmanistiske religionen, som så på folks kaste som en straff eller belønning for handlinger gjort i tidligere liv. Hver av kastene hadde sin funksjon og forpliktelser i samfunnet, men de kasteløse var ikke ansett for å tilhøre samfunnet i det hele tatt. De hadde de mest avskyelige jobbene: fjerning av kloakk, gateavfall og lik. De måtte holde seg på avstand fra dem som tilhørte kastesystemet, spesielt brahminene. Selv i dag i India er det ortodokse brahminer som føler at de blir forurenset hvis så mye som skyggen av en kasteløs faller på dem.
Men buddhismen var helt fra begynnelsen av universell. Buddhismen overtok forestillingene om karma og gjenfødsel – om enn med litt andre fortolkninger – men den tok ikke over kastesystemet! Dette ble ikke sett på med blide øyne av brahminene på den tiden, som uten tvil så på Buddhas ideer som farlige og nedbrytende. Den følgende historien illustrerer dette:
Da Buddha en gang oppholdt seg i Shravasti, gikk Ananda – en av hans personlige følgesvenner – (som vi vil høre mer om senere) hver dag en tur inn i byen for å be om almisser. En dag på hjemveien så han en pike som hentet vann i en brønn, og spurte henne om han kunne få noe å drikke. Piken tilhørte de kasteløse og fordi hun visste at hun var foraktet av samfunnet, avslo hun og sa at hun ikke var verdig å gi ham vann. Ananda svarte: «Søster, jeg spør deg ikke om hvilken familie eller kaste du tilhører. Det bryr jeg meg ikke om. Men hvis du har vann, vær vennlig og gi meg litt å drikke!» Dermed ga piken, som het Prakrit, ham vann og ble hodestups forelsket i ham.
Historien fortsetter med å fortelle om hvordan, etter at moren hadde laget et kjærlighetsbrygg, Prakriti prøvde å få Ananda til å gifte seg med henne. Selv om han visstnok var meget fristet på et tidspunkt, kom Buddha ham til unnsetning på mirakuløst vis. Men Prakriti ble ikke «kurert», så Buddha kalte henne til seg, og selv om han uttrykte stor sympati med hennes ønske, begynte han å gi henne undervisning i sin lære, inntil hun ga avkall på sine følelser for Ananda og bestemte seg for å slutte seg til sanghaen som nonne. Hun ble, sies det, en meget ivrig elev av Buddha, med en grundig forståelse av læren.
Nyheten om at Buddha hadde ordinert en kasteløs kvinne, forårsaket imidlertid stor bestyrtelse blant brahminene og andre fremtredende menn i byen, så de protesterte til kongen, Prasenajit. Kongen gikk da til Buddha i følge med et imponerende oppbud av brahminer, krigere og andre, og ba ham om å forklare sin handling.
Buddha svarte med å fortelle en historie om Trishanku, en leder for de kasteløse. Trishanku hadde en sønn kalt Shardulankarna som var meget lærd. Med faderlig stolthet bestemte Trishanku seg for å prøve å gifte bort sønnen sin til datteren av en fremstående brahmin kalt Pushkarasari. Brahminen avslo selvfølgelig forslaget med avsky, hvorpå Trishanku begynte å diskutere verdien av kastesystemet med ham. Han argumenterte med at det ikke var noen grunnleggende forskjeller mellom medlemmene av de ulike kastene slik det er mellom ulike plante- og dyrearter. Videre prøvde han å anskueliggjøre at den påståtte sammenhengen mellom kastesystemet og læren om gjenfødsel og karma, var feilaktig. Til sist var Pushkarasari så overveldet av Trishankus argumentasjon at han ga seg og innvilget giftemålet.
Sannsynligvis ble ikke alle de som hørte Buddha fortelle den historien like overbevist, fordi argumentasjonen må brukes igjen og igjen overfor de ulike former for moderne kastesystemer, som apartheid og raseteorier etc., som stadig fremsettes, selv to og et halv tusen år senere. Men det ser ut til at de gode borgere i Shravasti ikke gjorde noe mer bråk ut av saken.
En annen historie handler om en urørbar kalt Sunita, som hadde som jobb å fjerne søppel fra gatene. For dette var han betalt bare så mye at det var mulig å overleve. Han sov hvor han arbeidet, i veikanten, ute av stand til å finne skikkelig ly. Han måtte stadig passe på å ikke besudle høykaste-menneskene som tilfeldigvis kom forbi. Straffen ville i så fall ha vært å bli slått. Så når noen av høy kaste nærmet seg, holdt han seg på trygg avstand.
En dag mens han var opptatt av å feie gaten, så han at Buddha og et stort oppbud av munker nærmet seg. Men han kunne ikke finne noe sted å gjemme seg, for han antok at disse var hellige menn av høy kaste, som de fleste forså vidt var. Han gjorde derfor det nest beste. Han la seg flatt mot en mur og holdt hendene sammen i respekt. Uten tvil så han med bekymring at Buddha kom rett mot ham. Men i stedet for å snakke hardt til ham, som han hadde forventet, talte Buddha til ham på en vennlig måte. Rett på sak spurte han Sunita om han ikke kunne tenke seg å gi opp jobben sin og følge ham i stedet. Forundret og glad svarte Sunita: «Ingen har noen gang talt til meg på en så vennlig måte. Vanligvis får jeg bare kjeft og ordrer. Hvis du vil ta i mot en skitten stakkar som meg, vil jeg selvfølgelig gi avkall på denne møkkede jobben min med det samme.» Buddha ordinerte ham der og da, forteller historien, og selv om han startet som en uvitende, uutdannet mann, ble han senere et høyt verdsatt medlem av sanghaen, respektert av betydningsfulle menn.
Det er interessant at det nylig i India, ved å følge den viktige kasteløse lederen Dr. Ambedkar, har mange kasteløse frasagt seg hinduismen og gått over til buddhismen. Flere millioner slike «neo-buddhister» som de ofte kalles, finner en nå i Dr. Ambedkars hjemstat Maharashtra.
En viss tid etter at Buddha hadde startet sitt virke og hans ry som åndelig lærer hadde begynt å spre seg, fikk faren hans – Kong Shuddhodana – kjennskap til at han oppholdt i Rajagriha. Han bestemte seg derfor for å sende ham en invitasjon til å besøke sin hjemby Kapilavastu og la hans eget folk få nytte av hans lære. Vi kan kanskje mistenke ham for bare å ville ha et påskudd til å få se sin sønn igjen. Budbringeren kom og møtte Buddha, men før han greide å overlevere sin beskjed, hadde Buddha gitt ham sitt budskap. Resultatet var at budbringeren fullstendig glemte sitt ærend og i stedet sluttet seg til sanghaen. Forbauset over at budbringeren var blitt borte, sendte kongen en annen i stedet. Det samme skjedde, til ni budbringere var sendt ut uten å vende tilbake. Til sist sendte kongen en barndomsvenn av Siddhartha kalt Kaludayi, og nå lyttet Buddha. Fulgt av et stort antall munker dro han til Kapilavastu og slo seg ned på et sted opprettet for anledningen, kalt Banyan-klosteret. Syv år hadde gått siden han hadde forlatt byen.
Les de andre kapitlene av boken her:
- Kap. I. Det gylne barn
- Kap. II. Den menneskelige situasjon
- Kap. III. Suksess
- Kap. IV. Middelveien
- Kap. V. Fellesskapet
- Kap. VI. Hjemkomsten
- Kap. VII. Medfølelse og sunn fornuft
- Kap. VIII. Nirvana
Les om illustrasjonene i boken