Buddha’s Light International Association

Klosteret Fo Guang Shan ble grunnlagt i 1967 og er i dag et av de største i Taiwan og er hovedsete for en organisasjon som er representert i over femti land. Fo Guang Shans grunnlegger og overhode, ærverdige mester Hsing Yun besøkte Oslo i 1994 og holdt foredrag om Dharma. Buddhas Light International Association (BLIA) Oslo Chapter ble dermed etablert. BLIA Oslo er registrert som trossamfunn med mer enn 200 medlemmer og ble i 2019 tilsluttet Buddhistforbundet. Vi praktiserer meditasjon, sutra resitering og feirer buddhistiske høytider. Vi har også en kor- og dansegruppe. BLIA Oslo Speiding ble etablert i 2018 og er den første buddhistiske speidergruppen i Norge Speiderforbundet.

BLIA medlemmer praktiserer humanistisk buddhisme og følger en visjon av glede, harmoni, likestilling og inkludering. Vi er ikke bare opptatt av personlig fordel men ønsker å gjøre verden til Det rene land (jìngtǔ). Vi legger også vekt på sosiale velferdsaktiviteter. Alle medlemmer streber etter å oppfylle de fire mottoene: gi andre tro, gi andre glede, gi andre håp og gi andre behag. Vi virkeliggjør de tre gode ting i dagliglivet; Å gjøre gode gjerninger, å uttrykke gode ord og å tenke gode tanker.

Vi følger de fire bodhisattva-tankene og ønsker dette:

–      Måtte alle fylles av vennlighet, medfølelse, glede og sinnsro;

–      Måtte alle dra nytte av våre velsignelser og vennskap;

–      Måtte vår utøvelse av zen (ch’an) og Det rene land (jìngtǔ) hjelpe oss å realisere likeverd og tålmodighet;

–      Måtte vi gjennomføre de største løfter med ydmykhet og takknemlighet.

BLIA Oslo
Ullernchausseen 1,