Zen-skolen

Zenskolen følger klassiske zentradisjoner med sittende meditasjoner (zazen) på 25 minutter, med gående meditasjon (kinhin) mellom meditasjonsøktene. Vi bruker også formelle elementer fra klassisk zenpraksis som mondo (spørsmål og svar) og studier av læren (Dharma).

De terapeutiske «bi-gevinster» kan også være frigjørende, men som en mester sa: «Zen is the ultimate therapy!»

Det ingen guddom knyttet til læren eller praksisen i zen, så kristne er godt representert sammen med andre trosretninger.

Det er avgjørende for å kunne lykkes i ens søken at noen har gått veien forut, og således kan ta ansvar for og veilede hver enkelt i hans/hennes praksis. Zenskolen har derfor hele tiden hatt anerkjente zenmestre og praktisert/studert under deres veiledning. Vår første veileder var Joshu Sasaki Roshi, deretter Sheng Yen, som begge nå er døde. Vår nåværende lærer er den polske mesteren Reiko Roshi.

Den kvinnelige polske zenmesteren Reiko Roshi har side 2012 vært skolens leder og zenskolen er formelt en del av hennes sangha.

Zenskolen tilbyr skolering og innføring i deltakernes første skritt på veien, og dessuten et godt stykket videre, for deretter er bistå med formidling av treningen under veiledning av Reiko Roshi.

Gruppen er åpen for alle og tar med løpende mot nye medlemmer. Kjennskap til zen på forhånd er ingen forutsetning.

Zen-skolen
c/o Brynjulf Risnes