Den burmesiske theravada buddhistforening

Den burmesiske theravada buddhistforening har følgende formål:

1. Å opprettholde buddhismen og dens tradisjonelle religiøse aktiviteter blant burmesiske og andre buddhister i Norge.
  2. Å samarbeide med og å fremme og styrke vennskap mellombuddhistiske organisasjoner og enkeltindivider og mellom andre religioner og religiøse organisasjoner i Norge.
  3. Å fremme buddhismen i Norge.

Foreningen vil gjøre dette gjennom å  legge til rette for et burmesisk theravada buddhistisk tempel/kloster, å legge til rette for religiøse tjenester og ritualer for burmesiske og andre buddhister, å organisere religiøse tjenester og andre tradisjonelle ritualer, og å formidle den buddhistiske lære til alle buddhister og andre som ønsker å lære om og å praktisere buddhisme.

Den har også som mål å fremme vennskap mellom buddhistiske organisasjoner og buddhister generelt, og mellom buddhister og mennesker fra andre religioner og deres organisasjoner i Norge, gjennom å samarbeide med mennesker som tilhører andre religioner og deres organisasjoner for allmennhetens gode.

Den burmesiske theravada buddhistforening arrangerer hvert år feiringer av ulike helligdager.

De to viktigste helligdagene er: Dagen for Buddhas fødsel, oppvåkning og død (vesak / kason), og thadingyut som er en lysfest som markerer slutten på munkenes retrettperiode (vassa). Dette er bevegelige helligdager.

Dhamma Sukha burmesisk tempel

Uknavegen 111, 2040 Kløfta
Ullensaker Kommune

Epost: btbfnorway@gmail.com

Myint Aung

Styreleder

Utdannet ved Statens tekniske institutt i Myanmar. Har jobbet som lærer og rektor på en barneskole ved grensen mellom Thailand og Myanmar. Flyttet til Norge i 2005 og arbeider nå ved en barnehage. Bor i Lillestrøm kommune.
Aung Maung Wizaya

Styremedlem og sekretær

Har vært munk i Myanmar og er utdannet til graden Dhammacariya. Flyttet til Norge i 2005. Jobber for tiden i et omsorgssenter. Bor i Lillestrøm kommune.
Saw Kalyar

Styremedlem og informasjonsansvarlig

Opprinnelig fra Myanmar. Kom til Norge i 2013. Har tatt frisør utdanning og jobber som frisør. Bor i Stjørdal kommune.

epost: skydimond88@gmail.com

Dhamma Sukha burmesisk buddhisttempel