Hammalawa Saddhatissa: Historien om Buddhas liv
VIII. Nirvana
Vi har fulgt Buddha fra han ble født, vokste opp som en ung og bortskjemt prins som til slutt pga. utilfredshet forlot familie og palass for å søke sannheten. Etter å ha prøvd ut ulike meditasjonsøvelser og funnet dem utilstrekkelige, og etter å ha utsatt seg for sult og andre selvpinsler, oppgir han disse ekstreme metodene, oppdager Middelveien og setter seg under Oppvåkningens tre og arbeider seg fram til den sannheten han søkte. Etter dette, i 45 år, ut av medfølelse med sine medmennesker, underviser ham dem som er åpne for hans lære og veileder dem mot oppvåkningen. Til slutt er han blitt ca. 80 år gammel og også Shakyamuni Buddha, som alt annet, er underlagt forgjengelighetens lov.
Det er ikke overraskende at Buddha hadde liten tålmodighet med dogmatisme. Om filosofiske spekulasjoner i hovedsak er bortkastet, hvor mye mer er det da ikke tilfelle når det gjelder å være opptatt av teologiske dogmer?
Denne holdningen gir seg på en humoristisk måte uttrykk gjennom en av de aller mest kjente fortellingene om Buddha. Dette er en historie som sannsynligvis er hørt av mange mennesker i en eller annen form, selv om de ikke forbinder den med buddhismen.
Det hendte en gang at en del asketer og lærde menn var samlet i Shravasti, mens Buddha oppholdt seg der. Så begynte de å diskutere teologiske anliggender og det hadde ikke gått lang tid før de begynte å diskutere slike ting som hadde foruroliget Malunkyaputta: Om verden var evig og uendelig, om kroppen og sjelen var forskjellige, om en perfekt tilstand var mulig å oppnå mens man lever osv. Snart begynte argumentasjonen å bli nokså opphisset og beveget seg fra et akademisk nivå til personlige fornærmelser. Til slutt ble Buddha tilkalt for å megle og han ordnet opp i situasjonen ved å fortelle følgende historie:
Det var en gang en konge som bare for å more seg, fikk bragt en del menn som hadde vært blinde fra fødselen av, fram foran seg. Deretter ble en elefant bragt inn og plassert midt imellom dem. De ble så bedt om å strekke ut armene og føle på den delen av dyret som var nærmest dem. Noen tok på hodet, andre igjen på et øre, en støttann, snabelen, en fot, halen, og en følte på haledusken. Så ba kongen hver av de blinde mennene om å beskrive hva en elefant er for noe. De som hadde følt på det runde harde hodet dens, sa at en elefant er som en stor gryte. De som hadde følt på øret sa at en elefant er som et sold, støttannen ble oppfattet som en plog, snabelen som en sjekke, foten som en søyle, halen som en støter til morteren, mens den som hadde kjent på haledusken sa at en elefant er som en feiekost.
En opphetet debatt fulgte så mellom dem som hadde de forskjellige synene på saken, og det tok ikke lang tid før knyttnevene ble tatt i bruk, alt mens kongen moret seg stort over hele opptrinnet.
«Slik er det også», sa Buddha, «med de menneskene som bare har sett ett aspekt av virkeligheten, og som så på en dogmatisk måte hevder å ha sett hele virkeligheten.
En annen elefantlignelse ble også brukt av Buddha for å illustrere hvordan tålmodighet og ydmykhet anbefales i søken etter sannheten.
En enkel mann uten utdannelse går inn i jungelen og ser et digert fotspor. Han sier til seg selv at det må være fotsporet til den store kongelige elefanten. Men en erfaren sporfinner som ser et slik spor, er mye mer forsiktig. Et slik fotspor kan også lages av gravid hunelefant som tråkker hardt. Jegeren ser seg rundt etter flere bevis. Han ser at grener høyt oppe er blitt knekket av elefantens skuldre. Men ennå ikke er han sikker på at det er den store kongelige elefanten som har gjort det, før han har tilstrekkelig bevis som fjerner all tvil. Først da sier han: «Ja, dette er virkelig fotsporene til den store kongelige elefanten selv.»
«På sammen måten», sa Buddha, «oppnås åndelig framgang gradvis, og man bør ikke tillate seg selv å tro at fullkommenhet er oppnådd, når det ennå er mulig å utvikle seg mer.»
Buddhismen er ikke for dem som liker å bli fortalt hvordan man skal ordne sine liv, den som hele tiden leter etter at en ytre autoritet skal fortelle en hvordan man skal leve, om det er i form av en prest, hellige skrifter eller ritualer.
Det som gjennomsyrer all Buddhas undervisning, sammen med en understreking av å være balansert og ha sunn fornuft, er en underforstått «plikt» for enhver til å tenke igjennom tingene selv, å gjøre seg opp en mening og ta sine egne moralske valg. Det må naturligvis være et visst rammeverk og det gir Buddha i form av den åttefoldige veien. Men doktrinen om karma gjør det nødvendig for hver især å ytterst sett være ansvarlig for sin egen frelse. Det er helt nytteløst å lete etter en forsikringspolise eller slavisk følge trygge formularer eller være totalt inaktiv.
Ved en anledning besøkte Buddha en landsby kalt Kesaputta, som ser ut til å ha vært et populært samlingssted for asketer og religiøse lærere. De som bodde på stedet, kjent som Kalama-beboerne, ble helt ‘lammet’ fordi hver av lærerne som kom og talte for dem, forklarte hver sin lære og rev i stykker doktrinene til de andre. Da Buddha ankom, møtte de ham med dette utfordrende spørsmålet: «Hvordan kan vi vite hvilken av alle disse lærde mennene det er som forteller sannheten?»
Buddha svarte: «Dere gjør helt rett i å føle tvil og usikkerhet. Når dere skal gjøre dere opp en mening om en doktrine, så ikke stol på det dere har hørt om den, på hva andre har sagt om den eller på rykter. Dere burde heller ikke stole på skrifter, eller aksiomer eller en spesiell logikk, eller på hvor flink læreren tilsynelatende er til å forklare. Dere burde heller ikke gå ut i fra at selv om en mann er en asket, så er han en verdig lærer. Dere må kjenne etter inne i dere selv hva som er dårlig, hvilke ting en vis mann bør la være, som hvis det ble praktisert bare fører til skade.
Her kan noen innvende at dette ikke gir svar på spørsmålet, og som Kalama-beboerne, forlange en absolutt standard som ting kan bedømmes ut i fra. Det er sikkert at graden av sekterisme og intoleranse ikke har minket i verden i løpet av de to tusen fem hundre årene siden Buddha svarte Kalama-beboerne. Men Buddhas svar til en slik innsigelse vil være å rette oppmerksomheten innover, til de menneskelige faktorene: begjær, hat, forvirring osv. som svekker evnen til en sunn bedømmelse, og det var nettopp det han gjorde med Kalama-innbyggerne, og som det ble meldt, var det til deres tilfredshet.
Det er unødvendig å nevne at det ville være temmelig uforenelig med hele ånden i hans undervisning om Buddha skulle tillate noen som helst persondyrkelse av seg selv. Ikke desto mindre, fordi respekt og ærbødighet, spesielt i en religiøs sammenheng, lett kan føre til heltedyrkelse og til og med guddommeliggjøring, går Buddha langt i mange sammenhenger for å understreke at det som er viktig er hva han underviser og ikke ham selv.
Mens han reiste i nærheten av Rajagaha, i det som må ha vært i en tidlig fase av hans løpebane som «misjonær», stoppet Buddha en gang for natten i skuret til en pottemaker. En annen som også tilbragte natten der var en ung eneboer. «Hvem er læreren din?», begynte Buddha, fordi det var vanlig for dem som startet en åndelig løpebane å identifisere seg med en eller annen skole.
Uten å vite hvem den andre mannen var, svarte den unge mannen som het Pukkusati: «Det er en hellig mann ved navn Gautama, medlem av den kongelige klanen Sakya og som forlot sitt hjem for å leve et åndelig liv. Det snakkes meget godt om ham og det sies at han er en helgen, en fullt oppvåknet. Det er i hans navn at jeg har bestemt meg for å bli munk. Jeg ser på ham som min lærer og jeg akter å følge hans vei.»
«Har du noen gang møtt ham, denne oppvåknede? Ville du kjenne ham igjen hvis du traff ham?», spurte Buddha.
«Nei, jeg har aldri møtt ham og jeg ville nok ikke kjenne ham igjen hvis jeg traff ham», sa Pukkusatti.
Derpå, uten å avsløre hvem han var, tilbød Buddha seg å forklare hans lære, noe den unge mannen straks sa ja til. Mot slutten av leksjonen begynte Pukkusati å skjønne at den ble gitt av Buddha selv. Etter at det var over, bøyde han seg ned for sin mester, unnskyldte seg for ikke å kjenne ham igjen og ba om å bli opptatt i sanghaen.
For å bli ordinert, trengte Pukkusati en tiggerbolle og munketøy, men mens har var ute for å skaffe disse tingene, skjedde det at han ble angrepet av en ku og døde. Da Buddha hørte det, priset han Pukkusati som en vis mann som hadde forstått sannheten og som hadde vært seriøst opptatt av hans lære mer enn av læreren.
En annen historie med en lignende moral er blitt fortalt om en ung mann i Shravasti kalt Vakkali. Buddha tilbragte mye tid i Shravasti, og ved å se Buddha komme og gå til byen, ble Vakkali fascinert av ham. Hver gang han så Buddha ble han full av beundring. En dag sa Vakkali til seg selv: Så lenge jeg bor hjemme kan jeg ikke se Buddha så mye som jeg ønsker, så jeg burde dra til klosteret og bli munk. Da kan jeg se ham hver dag.» Følgelig dro han til klosteret og ble ordinert.
Vakkali kunne nå beundre Buddha så mye han ønsket og fulgte ham som en skygge. Buddha var klar over det, men sa ingenting. Han foretrakk å vente til Vakkali var blitt litt eldre. Etter noen år, da han mente at Vakkali hadde modnet tilstrekkelig, sa Buddha til ham: Vakkali, hva er vitsen med bare å betrakte kroppen min som er flyktig og forgjengelig? Hvis du virkelig ønsker å se meg, se på min undervisning.
Dette hadde imidlertid ingen effekt, så Buddha bestemte seg for å være streng. En dag ble han invitert til å besøke Rajagriha i tre måneder. Da Vakkali gjorde seg klar for å bli med, sa han: «Nei Vakkali, du kan ikke bli med. Jeg må dra alene.»
Dypt skuffet dro Vakkali tilbake til cellen sin og begynte å lure på hvordan han skulle få tre måneder til å gå uten å få se sin store helt. Han fastslo at det klarte han ikke, så han klatret opp på toppen av et fjell i den hensikt å kaste seg utfor og begå selvmord.
På det tidspunktet viste Buddha seg for ham på en mirakuløs måte og forklarte ham at det var bare ved å følge hans lære at han kunne bli lykkelig. Vakkali forsto endelig hvor dum han hadde vært.
Det er intet akademisk over Buddhas undervisning om moral. Den er godt plantet i forståelsen av menneskenaturen og den ble stadig testet mens han ledet sanghaen. Det ser ut til at munker ikke var mindre utsatt for sjalusi, kranglevorenhet og smålighet enn andre. Å ordne opp i spenninger som oppsto i sanghaen må ha vært blant de vanligste oppgavene for Buddha. Det ser ut til at han ved iallfall en anledning var ganske oppgitt av oppførselen til sine tilhengere.
Det brøt ut en uoverensstemmelse over en nokså liten sak som gjaldt regler for hygiene i Kosambi-klosteret mellom to seniormedlemmer i sanghaen. Den ene var en som kjente filosofien godt mens den andre var ekspert på disiplin. Saken ble fortsatt av tilhengerne til disse to mennene og snart hadde det vokst til en skikkelig krangel som involverte andre munker, nonner, legmans-elever, ja til og med folk som egentlig ikke var elever av Buddha i det hele tatt. Ved et høve ville disiplinæren kaste den andre ut av sanghaen, fordi han ikke ville innrømme å ha brudt displinen. Buddha sendte beskjed til Kosambi-klosteret og ba om at man måtte avblåse feiden. Da det ikke hjalp dro han dit selv. Men fremdeles ville de ikke høre, så Buddha dro sin vei skuffet. Han dro alene og slo seg ned for regntiden i en skog kalt Parileyya, hvor han ble venn med en elefant.
Da legbuddhistene forsto at Buddha hadde overlatt munkene til sin egen krangling, ville de ikke lenger gi sin støtte til munkene. Dette fikk munkene til fornuft igjen og de skyndte seg å be om unnskyldning til legbuddhistene. Disse nektet imidlertid å ta i mot unnskyldningen før munkene var blitt forsonet med Buddha. Men fordi det nå var blitt regntid, kunne de ikke gå for å lete etter ham. Derfor tilbragte de en del uker i ubehagelige omstendigheter.
Beskrivelsen av Buddhas opphold i Parileyya er i sterk kontrast til spliden som hans tilhengere i Kosambi opplevde. Ikke bare beskyttet elefanten Buddha mot farer fra ville dyr, men gikk også sammen med ham for å be om almisser og bar bollen og den ekstra roben hans på hodet. En dag kom en apekatt og tilbød sine tjenester ved å samle villhonning og gi det til Buddha som mat. Dette var en idyllisk episode som viser Buddha i harmoni med naturen.
I mellomtiden ble det kjent at Buddha oppholdt seg i skogen i selskap med en edel elefant, og en del av de ledende personene i Shravasti, bl.a. Anāthapiṇḍada, gikk til Ananda og spurte om han kunne overtale Buddha til å vende tilbake slik at bråket med munkene i Kosambi kunne ta slutt. Fulgt av et stort oppbud med munker, gikk Ananda til skogen. Buddha hilste dem med disse krasse ordene: «Når man har forstandige venner som det er verdt å være sammen med, som lever et godt liv, da burde man leve sammen med dem lykkelig og i samarbeid. Hvis ikke kan man leve som en konge som har gitt avkall på kongeriket sitt eller som en elefant i jungelen. Man bør ikke oppholde seg sammen med tåper. Da er det bedre å være alene.»
Ikke desto mindre gikk han med på å vende tilbake til Savatthi. Avskjeden med elefanten er blitt stående som en ladet scene, hvor elefanten gråt bittert. Da Buddha var tilbake i Jetavana-klosteret i Savatthi, kom Kosambi-munkene for å be om tilgivelse. Men nå var de blitt totalt upopulære. Kongen av Kosala truet dem med å ikke la dem få adgang til hans territorium og Anathapindaka nølte med å la dem få komme inn i Jetavana-klosteret. Da munkene til slutt ankom ble de gitt et separat sted og ble behandlet med forakt av de andre munkene. Men Buddha selv viste ingen slik hevngjerrighet. «Disse munkene er gode folk», fortalte han kongen av Kosala og Anathapindaka. «Det er bare på grunn av den krangelen de hadde mellom seg at de ikke enset mine ord.» Da de kom fram foran ham, var de skamfulle og fulle av anger og kastet seg for hans føtter. Buddha irettesatte dem og ga dem en enkel leksjon: «Noen mennesker forstår ikke at uoverensstemmelser forsvinner av seg selv. Hvis dere forstår det vil dere slutte å ha splid.»
Kanskje det mest dramatiske eksempelet på hvordan Buddhas prinsipper kom ansikt til ansikt med den menneskelige virkelighet, er den gangen da han forhindret en krig. Shakyaene og Koliyaene var naboer, hvor grensen fulgte elven Rohini. Sammen hadde de demmet opp elven for å kunne vanne jordene sine med vann, på begge sider.
I juni, på den varmeste tiden av året, var imidlertid vannstanden blitt meget lav og avlingene begynte å visne. Koliyaene begynte å prate om å omdirigere vannet slik at bare de kunne bruke det, fordi det ikke var nok til dem begge. Men det ville Sakyaene ikke ha noe av. Sinnet vokste og det ble utvekslet fornærmelser. Noen begynte å sloss og til slutt hadde begge sider bragt inn sine armeer.
På dette tidspunktet fikk Buddha kjennskap til krangelen. For ham var det en ytterst delikat situasjon å bli dratt inn i, fordi han hadde slektninger i begge leire. Han var sønnen til en Shakya-konge og en Koliya-prinsesse, men han følte at det var hans plikt å intervenere. Det er en påminnelse om hvordan krigshissing har sin egen dynamikk uansett hva den opprinnelige striden sto om. I historien om hvordan han kom fram til skueplassen, spurte han noen av sine slektninger om hva uoverensstemmelsen sto om. Ingen av dem, uansett hvor på rangstigen de sto, var i stand til å forklare hva krangelen virkelig dreide seg om. Til slutt var det en av slavearbeiderne – som var aller nederst på den sosiale rangstigen – som sa: «vann». Da gikk Buddha til kongen og spurte: «Hvor mye er vann verdt, Store konge?» «Svært lite», svarte kongen. «Og hvor mye er dine undersåtters liv verdt?», fortsatte Buddha. «Deres verdi er hinsides penger», svarte kongen. «Vel», sa Buddha, «er det da riktig på grunn av litt vann at dere skal ødelegge så mange menneskers liv, hvis verdi er hinsides noen pris?»
Buddha fortsatte med å henvende seg til begge sider på følgende måte: «Store konger! Hvorfor handler dere på denne måten? Hadde jeg ikke vært her i dag kunne dere ha fått en elv oversvømt av blod i stedet. Dere lever med hat og fiendskap. Jeg lever fri fra hat. Dere lever smittet med sykdom og onde lyster. Jeg lever uten denne sykdommen. Dere tilbringer deres liv i jag på sansegleder, mens jeg gjør det ikke. Hvis vi ønsker å leve lykkelig, la oss leve uten hat blant dem som hater. La oss være sunne blant dem som er syke. La oss leve bekymringsløst blant dem med mange bekymringer.»
Buddha fullførte sin gjerning i løpet av førtifem år. Det første varselet om at han ikke ville fortsette noe særlig lenger, kom da han besøkte en landsby kalt Beluva for å tilbringe regntiden. Mens han oppholdt seg der ble han syk og begynte å oppleve sterk smerte. Han holdt ut smerten uten å klage, men han tenkte med seg selv: «Det er ikke riktig av meg å gå inn i Nirvana før jeg har tatt farvel med sanghaen.» Så med sin viljestyrke kjempet han mot sykdommen og fant styrke nok til å fortsette.
Da kalte Buddha Ananda til seg og sa til ham: «Ananda, hva trenger sanghaen fra meg? Dharma som jeg har undervist er klar, det finnes ingen skjult versjon adskilt fra det jeg har lært dere. Jeg har ikke holdt noe gjemt i en lukket hånd. Nå er jeg gammel, Ananda. Jeg er over åtti år gammel. Derfor, Ananda, la hver og en være en tilflukt til seg selv, som en øy, og la den tilflukten være dharma og intet annet.»
Deres tilbaketrekning tok slutt og sanghaen dro videre igjen og kom etter en stund fram til en mangolund som tilhørte en mann som het Cunda. Da han fikk høre at Buddha var til stede, gikk Cunda for å treffe ham. Etter å ha mottatt undervisning fra Buddha, inviterte han sanghaen til å spise sammen med seg den neste dag. Neste morgen gikk Buddha sammen med sine elever til Cundas hus, hvor de serverte et rikt måltid med bl.a. sopp. Det var etter – og kanskje på grunn av – dette måltidet, at sykdommen kom tilbake. Denne gangen var det ingen forbedring.
På tross av sykdommen gikk Buddha videre, og kom til slutt til et sted kalt Kusinara. Her slo han seg ned i en lund av salatrær på bredden av elven Hirannavati. Ananda gjorde i stand et leie for ham mellom to salatrær og Buddha la seg ned. Igjen henvendte han seg til Ananda og gjentok poenget med at det ikke var ham selv, men det han hadde sagt, som tellet. «Det kan tenkes, Ananda, at tanken kan oppstå i noen av dere, at Mesterens ord har tatt slutt og at vi ikke har noen lærer mer. Men det er ikke slik dere skal se det, Ananda. Læren, slik jeg har utlagt den for dere, la det være deres lærer etter at jeg har dratt.»
Buddha henvendte seg så til munkene rundt seg. «Det er i tingenes natur at alle former oppløser seg igjen. Anstreng dere mot Oppvåkningen!» Dette er de siste ordene til Buddha, som så gikk gjennom stadig høyere stadier av lykke i sin meditasjon, til han til sist ble borte. Hans levninger ble kremert med æresbevisninger som høvet seg for en kongelig person.
På tross av alt de hadde lært om livets forgjengelighet, var det en del av munkene som sørget bittert over tapet av sin lærer. Det var imidlertid en tilstede som tok en helt annen holdning. Det var en munk som het Subhadda og som hadde gått inn i sanghaen på sine gamle dager og for ham var Buddhas død en befrielse. «Nok venner! Vær ikke så sørgmodige», sa han. «Ikke klag! Det er godt at vi er kvitt den store munken. Vi er blitt frustrert av hans: Gjør ikke det og gjør ikke det! Nå kan vi gjøre som vi vil og la være å gjøre de tingene vi ikke vil!»
Dette var selvfølgelig et signal for Buddhas elever om å la disiplinen fare, og for sanghaen til å brytes opp i forvirring. Slik ble det iallfall tolket av en av seniormunkene, den store Kashyapa av Uruvela, som bestemte seg for at en fullstendig og autorisert versjon av hva Buddha hadde undervist måtte etableres så raskt som mulig. Derfor ble det innkalt til et rådsmøte i byen Rajagaha med Kong Ajatasattu, og fem hundre munker som hadde nådd arahat-tilstanden ble bedt om å møte. Med Kassapa som ordfører, gjennomgikk dette rådet, og lærte utenat, alt som var kjent av det som Buddha hadde undervist. Upali og Ananda spilte ledende roller – under Kassapas oppsyn – i formuleringen av de disiplinære reglene og belæringene, respektivt. Rådet satt sammen i sju måneder.
Materialet som ble satt sammen på denne måten, ble ikke skrevet ned før på det fjerde rådsmøtet, som ble holdt på Sri Lanka i ca. år 80 f.kr. Buddhas ord og undervisning ble inndelt i tre deler som ble kjent som «Tripitaka» eller de «tre kurver». Disse er: Vinaya – disiplinærreglene for sanghaen, Sutta – Buddhas undervisning gitt ved ulike anledninger og Abhidhamma – den filosofiske og psykologiske utviklingen av læren og som ble offisielt avsluttet på det tredje rådsmøtet i ca. 246 f.Kr.
Det er viktig å forstå oppbyggingen av disse tekstene som har kommet fram til vår tid, spesielt undervisningen i Sutta-delen. Til å begynne med var det meningen at hver av disse tekstene, som besto av den knappe utlegningen gitt av enten Buddha selv eller en av hans ledende elever, skulle læres utenat, sannsynligvis fordi det ikke fantes varige skrivematerialer. På grunn av dette ble det innført et knep med at de sentrale delene ble gjentatt for å gjøre oppgaven lettere. Leseren burde huske på at tradisjonen med muntlig overlevering også ble fulgt av andre indere som var samtidige med Buddha, så vel som av lærere i Kina og Hellas på den tiden. Det er Tripitaka som har gitt grunnlaget for denne historien.
Les de andre kapitlene av boken her:
- Kap. I. Det gylne barn
- Kap. II. Den menneskelige situasjon
- Kap. III. Suksess
- Kap. IV. Middelveien
- Kap. V. Fellesskapet
- Kap. VI. Hjemkomsten
- Kap. VII. Medfølelse og sunn fornuft
- Kap. VIII. Nirvana
Les om illustrasjonene i boken