Hammalawa Saddhatissa: Historien om Buddhas liv
VII. Medfølelse og sunn fornuft
Shakyamuni Buddha hadde nådd middagshøyden. Han var viden kjent og avholdt som åndelig lærer og mennesker kom til ham med de forskjelligste livshistorier og mange ble hans elever. Noen av skjebnene var mer tragiske enn andre. Mange hadde kjent livets realiteter på kroppen. Buddha nådde rett inn i deres hjerter på en direkte og vennlig måte og ga råd om hvordan en bør leve for å finne fred.
Uttrykt på den formelle måten som den er blitt nedskrevet i skriftene, kan Buddhas lære kanskje fremstå som tørr og avvisende. Men den kommer til liv i de historiene om Buddhas aktiviteter fra dag til dag som lærer og rettleder for sanghaen og i hans egne lignelser. Her ser vi også noe av hans personlighet: klar, men ikke fjern, medfølende uten å være sentimental, intellektuelt subtil, men allikevel full av sunn fornuft. I sitt arbeide var han selv det beste eksempel på foreningen av teori og praksis.
Utgangspunktet for Gautamas egen søken etter Nirvana, var erkjennelsen av at sorg er en side av selve livet, og at man ikke kan unngå det, bare heve seg over det, og at dette temaet gjentar seg ofte i hans livshistorie. En av de mest kjente episodene som illustrerer dette temaet er den om den sorgtunge moren og sennepsfrøet.
Kisagotami var en ung kvinne fra en velstående familie som var gift med en rik kjøpmann i Shravasti. Da deres førstefødte barn var omtrent ett år gammelt, ble det sykt og døde før en lege kunne skaffes. Kisagotami var helt ute av seg av sorg og begynte å vandre om i gatene og spurte folk om de visste om en medisin som kunne bringe hennes barn tilbake til livet. Noen bare ignorerte henne mens andre trodde at hun hadde ‘tørna’ og bare lo av henne. Men ingen kunne hjelpe henne. Til sist møtte hun en vis mann som fortalte henne at det bare var én person i hele verden som kunne utføre det mirakelet som hun forventet. “Det er Buddha og for øyeblikket oppholder han seg på Jetavana-klosteret. Gå dit og be ham om å hjelpe deg.” Kisagotami gikk til Buddha og i det hun la liket av sitt barn ved hans føtter, fortalte hun sin triste historie.
Buddha lyttet til henne med tålmodighet og vennlighet og så sa han: “Søster, det er bare én måte å helbrede din sorg på. Men du må først gå inn til byen og skaffe meg et sennepsfrø fra et hus hvor det aldri har forekommet noe dødsfall.”
Kisagotami kjente en sterk følelse av lettelse og satte straks av gårde til byen. Hun stoppet foran det første huset hun så, banket på og sa: “Jeg er blitt fortalt av Buddha at jeg skal bringe tilbake et sennepsfrø fra et hus hvor det ikke har forekommet noe dødsfall.” “Dessverre”, ble hun fortalt, “mange mennesker har dødd i dette huset.” Så gikk hun til det neste huset og ble fortalt: “Utallige mennesker har dødd i vår familie.” Og slik fortsatte det til det tredje og fjerde huset, til hun hadde gått igjennom hele byen uten å ha vært i stand til å bringe med seg et slik sennepsfrø. Dermed forsto hun hva Buddha hadde prøvd å få henne til å forstå: At døden kommer til alle. Forsonet til dette faktum tok hun med seg liket av sitt barn til gravplassen og vendte deretter tilbake til klosteret.
“Har du med deg et sennepsfrø?” spurte Buddha. “Nei”, svarte hun. “Og ikke skal jeg lete lengre heller. Nå forstår jeg den leksjonen du prøvde å få meg til å forstå. Min sorg hadde gjort meg blind og jeg trodde at det bare var jeg som led i dødens favntak.”
“Hvorfor har du så kommet tilbake hit?” spurte Buddha. “For å be deg om å undervise meg i sannheten” svarte hun.
Deretter begynte Buddha å undervise henne og sa: “I alle de menneskelige verdener – og i gudeverdenene også – gjelder bare én lov, og det er at alt er forgjengelig.”
Kisagotami gikk inn i sanghaen, og – er vi blitt fortalt – oppnådde Nirvana.
En enda mer hjerteskjærende historie, som kan måle seg med den bibelske fortellingen om Job når det gjelder opplisting av ulykker, er historien om en pike ved navn Patacara. Patacara var datteren til en rik mann i Shravasti. Foreldrene hennes var så eiekjære og overbeskyttende i forhold til henne, at de nærmest lot henne innesperre i et værelse høyt oppe i sitt herskapshus. Fordi hun manglet vennskap, forelsket hun seg i sin pasjegutt i all hemmelighet.
Da hun ble seksten, hadde hennes foreldre arrangert et bryllup for henne hvor hun skulle gifte seg med sønnen til en annen rik mann. Meget oppskaket bestemte hun og hennes elsker seg for å rømme fra stedet. Om morgenen på bryllupsdagen kledte hun seg ut som en tjenestepike som skulle ut for å hente vann, og slapp uoppdaget vekk fra huset. De møttes ved utkanten av byen og dro til at fjerntliggende sted hvor de giftet seg.
Etter en tid ble hun gravid og da fødselen nærmet seg, kom hun til å huske at det var skikken at en kvinne skulle føde hjemme hos sine foreldre. Hun nevnte dette for mannen sin, som naturligvis ble forferdet over en slik tanke. Men nå ble hennes ønske om å gjøre det så sterk at hun la i vei på tross av alle hans protester. Han fulgte med og tigget henne om å vende tilbake, helt til de var halvveis og hun begynte å få veer og fødte sitt barn. Da var det ikke lenger noen vits i å fortsette, så de snudde og reiste hjem.
Hun ble gravid igjen og som forrige gang la hun i vei mot foreldrenes hjem, fulgt av en motvillig ektemann. Men denne gangen endte det med tragedie. Mens de var underveis brøt en fryktelig storm løs, samtidig med at fødselen startet. Hun prøvde å legge seg til rette så godt hun kunne, mens mannen gikk inn i skogen for å finne noen grener som han kunne lage et vern mot uværet av. Mens han hogg ned en busk ble han bitt av en slange og falt død om. Problemene begynte nå å hope seg opp. Hun fødte barnet og de tre – hun, det eldste barnet og spedbarnet – tilbragte natten uten ly mot regnet og stormen. Dagen etter kom de over liket til ektemannen. Det var intet annet å gjøre enn å fortsette reisen og med spedbarnet på hoften og den andre holdt i hånden etter seg, gikk Patacara helt til hun kom til en flomstor elv. Hun følte seg ikke sterk nok til å bære begge barna over samtidig og lot den eldste vente mens hun bar babyen over. Ikke før hadde hun satt babyen fra seg, kom det en fugl stupende mot den. Hun skrek for å skremme vekk fuglen, men gutten på den andre bredden trodde at moren kalte på ham og hoppet ut i elven for å møte henne. Forferdet stupte Patacara ut i vannet for å redde ham, men det var for sent. Han ble ført av sted med strømmen og druknet. I mellomtiden, før hun nådde tilbake til bredden igjen, hadde fuglen vendt tilbake og forsvant med babyen.
Om ikke dette hadde vært nok katastrofer, fikk Patacara enda et sjokk da hun til slutt nådde fram til Shravasti. Urolig stoppet hun en mann i utkanten av byen for å få nyheter om sine foreldre og spurte om han kjente dem. “Spør meg om hvilken som helst annen familie”, svarte han og fortalte at den foregående natten ble huset deres ødelagt av den regnstormen som Patchera og barna hadde opplevd – og foreldrene hadde dødd da huset raste sammen. Mannen pekte på et bål i nærheten som han sa var kremasjonsstedet deres.
Det er verdt å merke seg at, om en slik lidelseshistorie skulle virke utroverdig på en vestlig leser, at katastrofer av en slik art ikke er uvanlige i de deler av verden som stadig hjemsøkes av flom, tørke eller andre slags naturlige farer. Allikevel er det vanskelig å forestille seg en tristere historie og den illustrerer på en malende måte Buddhas poeng.
Da hun forsto at hun hadde mistet alt, falt Patacara sammen i sorg. Mens hun lå gråtende og skjelvende på bakken kom det noen mennesker forbi som tok henne med til Jetavana-klosteret hvor Buddha underviste. Buddha ba noen av kvinnene som var til stede om å vaske og kle henne og gi henne noe mat. Etterpå begynte han å snakke til henne om det som hadde skjedd. Hun tok tilflukt i hans lære og gikk inn i sanghaen, og, er vi blitt fortalt, til slutt nådde hun oppvåkningen.
Helt fra barndommen av, da han hadde en uoverensstemmelse med sin fetter Devadatta om den skadede svanen, viste Buddha omsorg for alle levende vesener. Denne medfølelsen er kanskje den andre siden av en mynt som på forsiden har slagordet at “sorg er universell”. Sikkert er det at gjennom Buddhas undervisning er det utallige eksempler på denne gagnlige følelsen uttrykt i handling.
Ved en anledning, mens Buddha besøkte et kloster med sin personlige tjener Ananda, kom han inn i et rom hvor en av munkene lå syk. Han led av diaré og ved siden av å ha store smerter, var han også i en meget skitten og lite tiltalende situasjon. Ingen av de andre munkene viste ham noe omtanke. “Hvorfor får du ingen hjelp av de andre munkene?”, spurte Buddha. “Fordi jeg ikke hjelper dem”, svarte munken.
Buddha ropte på Ananda og sammen begynte de å hjelpe den syke munken. De kokte vann og vasket ham og de flyttet ham fra sitt rom til et rent sted. Da de var ferdige samlet Buddha alle munkene og formante dem om at de må ta seg av de syke og lidende. “Den som tar seg av de syke tar seg av meg”, sa han.
Ved en annen anledning hadde en av munkene ved Jetavana-klosteret fått en hudsykdom som gjorde at hele kroppen brøt ut i store væskende byller. Da de sprakk etterlot de seg store åpne sår som sølte til tøyet hans. Hans tilstand var så lite tiltalende at hans medmunker i desperasjon bar ham ut av klosteret og etterlot ham ute under åpen himmel. Da Buddha hørte om det tok han igjen med seg Ananda og gikk ut for å hjelpe ham. Denne gangen kom resten av munkene ham til unnsetning og sammen kokte de vann, vasket klærne hans og gjorde ham komfortabel.
Det er også fortellinger om at Buddha måtte fortelle barn at de ikke måtte være ondskapsfulle mot dyr. Ved ett tilfelle kom han over noen gutter som moret seg på bekostning av noen fisker, som var fanget i et nesten tørt vannreservoar. En annen gang møtte han noen gutter som angrep en slange med stokker.
I henhold til skriftene brukte Buddha disse hendelsene til å forklare loven om årsak og virkning – om at hver og en er moralsk ansvarlig for virkningene av sine egne handlinger, både gagnlige og skadelige. Men samtidig, fordi han var en praktisk mann som forsto den menneskelige psyke, ser det ut til at han appellerte til barnas bedre egenskaper, som foreldre og lærere gjør det når de prøver å stagge den uomtenksomme brutaliteten hos ungdommen. Det han faktisk spurte om var: “Hvordan ville du like å bli utsatt for noe sånt selv?”
Sunn fornuft og praktisk sans var helt grunnleggende i Buddhas undervisning. Denne siden av Buddhas lære er kanskje det som skiller den fra en del andre åndelige retninger hvor en avstår fra det verdslige liv. Mange asketer, eneboere, yogier etc. tar sanyas eller andre former for rigorøs selvfornektelse og vender samfunnets gjøren og laden ryggen. Dette tok Buddha selv avstand fra etter å ha praktisert på den måten i seks år. Sunn fornuft er det fundamentet Middelveien bygger på, som faktisk innebærer at en unngår en fanatisk utøvelse av regler eller handlinger som i seg selv kan bli en forhindring, en annen form for tilknytning. Nettopp derfor er det mange av hans elever som nok kan ha hatt problemer fordi denne moderasjonslinjen i Buddhas lære er så vanskelig å definere eksakt. De som går inn for et religiøst liv har en tendens til å gjøre det med slik iver og full innsats at man har lite tålmodighet med “lunkenhet”.
Denne sunne fornuften hos Buddha, og også hans “vanlige” og direkte vennlighet, er illustrert i en rørende liten historie som gjenspeiler hans egne eksperimenter med askese. En dag var Buddha og hans følge gjester hos innbyggerne på et sted som het Alavi. En av dem som hadde bestemt seg for å høre på ham var en fattig bonde. Men den morgenen Buddha kom på besøk, hadde en av oksene hans blitt borte. Revet mellom ønsket om å se Buddha og bekymringen for oksen, bestemte han seg for å dra ut tidlig for å finne oksen og slutte seg til de andre senere. Innen han hadde funnet oksen og drevet den tilbake til flokken, begynte det å gå mot kveld. Han hadde ikke spist noe hele dagen, men nå var det blitt så sent at han ikke kunne utsette det mer, så han gikk rett til møtet. I mellomtiden var Buddha og hans følge blitt servert et måltid av innbyggerne i Alavi og Buddha skulle akkurat til å “si takk” på den vanlige måten, som innebar at han ville gi undervisning. Akkurat da kom bonden. Da Buddha så den fattige mannen som sto sliten og svak foran seg, ba han en av sine hjelpere om å finne et sted å sitte for mannen og gi ham mat. Først etter at bonden hadde spist ferdig, begynte Buddha å undervise, noe bonden lyttet til med stor oppmerksomhet.
Noen av Buddhas munker hevet øyenbrynene av denne oppmerksomheten for én mann, og til og med for en fattig bonde som hadde kommet sent, så etter møtet begynte de å mumle og syte over det som så ut til å være en uvanlig oppførsel fra sin lærer. Da Buddha hørte deres klager, forklarte han: “Hvis jeg hadde undervist mens denne mannen led sultens lidelse, ville han ikke vært i stand til å forstå hva jeg sa. Det er ingen lidelse slik som sult.”
Men Buddha gjorde det også klart at selv om han formante om moderasjon så oppfordret han på ingen måte til “frie tøyler”. Snarere det motsatte: moderasjon innebar tilbakeholdenhet. Hans elever skulle holde igjen og ikke tilfredsstille alle lyster, inklusive impulsen til selvavstraffelse.
Kong Pasenadi av Kosala var en mann som likte sin mat. Et godt måltid betød for ham kokt ris i bøttevis med karriretter og sauser i fullt monn. En dag etter å ha inntatt sin frokost på sin vanlige måte, begynte han å føle seg søvnig, men fordi han ikke hadde lyst til å sovne igjen så tidlig på dagen, gikk han heller en tur til Jetavana-klosteret hvor Buddha oppholdt seg. Med et slitent uttrykk, slengte han seg ned i nærheten av Buddha, knapt i stand til å holde øynene oppe.
“Hva er i veien, store konge?” spurte Buddha. “Har du ikke sovet godt?”
“Nei da, deres ærverdige”, svarte kongen. “Jeg har alltid dette problemet etter å ha spist.”
“Store konge”, sa Buddha, “ditt problem er at du spiser for mye. Alle som lever på en lat måte, som sover støtt og spiser for mye slik at han ruller rundt lik en gris som lever på korn, er en tåpe, fordi det nødvendigvis vil føre til lidelse.”
Og Buddha fortsatte: “Store konge, det er lurt å vise moderasjon i forhold til mat, for i det ligger tilfredshet. En mann som ikke spiser for mye vil bli langsommere gammel og vil ikke ha så mange fysiske plager og ubehag.”
Stakkars Pasenadi greide ikke å disiplinere seg, så Buddha kalte inn kongens nevø, Prins Sudassana, og ba ham om hjelp. Han fortalte om sitt råd til kongen og ba prinsen om å se til kongen hver gang han spiste. Når kongen skulle til å ta sin siste håndfull med ris, skulle prinsen stoppe ham og minne kongen på Buddhas råd. Så skulle prinsen lage i stand så mye mat for dagens neste måltid som det kongen hadde latt ligge igjen fra det forrige. Kongen gikk etterhvert entusiastisk inn for denne treningen. Faktisk begynte han å “straffe” sin egen glupskhet ved å gi tusen mynter som almisser hver gang han trengte å bli minnet om Buddhas råd. Snart hadde han redusert det daglige matinntaket til en moderat grytefull hver dag. Forvandlet av denne ordningen ble han nå en slank og energetisk mann og gikk for å takke Buddha.
“Nå er jeg lykkelig igjen”, sa han. “Igjen kan jeg ri rundt og fange hester og drive sport. Før pleide jeg å krangle med nevøen min, men nå er jeg på så god fot med ham at jeg har gitt ham min datter til hustru. Og for noen dager siden forsvant en edelsten fra min familie og nå er den kommet til rette. Og i tillegg, for å skape en bedre forbindelse med din sangha, har jeg gitt datteren til en av dine slektninger en stilling ved mitt hoff og det har gitt meg meget glede.” Et slik vitneprov for fordelene med å gå på en stivelses-redusert diett, kan vanskelig forbedres av vår tids slankeklubber.
Kong Pasenadi, den balanserte diettens mester, figurerer også i en historie som illustrerer balansert vurdering. Dette tjener til å vise, om ikke annet, at moderasjon, sunn fornuft og tilbakeholdenhet – egenskaper hos en åndelig moden person – kan brukes på alle menneskelige aktiviteter, og burde ligge til grunn for hele ens personlighet. De må ikke bare være et disiplin-system.
En dag da Kong Pasenadi besøkte Buddha, så han en gruppe asketer som gikk langs veien. Med riktig ærbødighet reiste kongen seg og hilste med respekt. Da de hadde gått spurte han Buddha: “Tror du at det var noen blant dem som kunne ansees som ordentlige vismenn?” Til dette noe naive spørsmålet svarte Buddha først at å vurdere dette er meget vanskelig å gjøre for en verdslig person, fordi denne selv var fanget av emosjoner og opptatt med forhold som eiendeler og ting osv. Men Buddha fortsatte. “Det er bare ved å forholde seg direkte og grundig til et annet menneske og over lengre tid, at man kan forstå noe om en annens positive sider. Det er ikke noe som oppdages ved et øyeblikks innskytelse. Heller ikke kan en tåpe forstå det, bare et klokt menneske.
“Det er bare ved å omgås over lengre tid at en annens karakter kan vurderes. Det er i motgang at et menneskes styrke viser seg. Og det er ved å være sammen med et menneske og snakke mye med vedkommende at man kan vite hvor vis han er.
Buddha gjorde ikke krav på å ha noen spesiell overnaturlig evne til å vurdere sine medmennesker. Hans vurderinger var basert på erfaring, modenhet og spesielt selvinnsikt. Den samme balanserte måten vistes også i hans holdning til ros og kritikk, også om det var han som var gjenstand for det.
En gang var Buddha på en reise sammen med sine munker. Litt bak dem på veien reiste også de to asketene Suppiya og hans elev Brahmadatta, som tilhørte en annen tradisjon. Mens de spaserte diskuterte Suppiya og Brahmadatta om Buddha, hans lære og hans orden. Suppiya var kritisk mens Brahmadatta, med ungdommelig optimisme, hadde kun høye tanker. De overnattet på det samme hospitset som Buddha og hans elever. Deres disputt fortsatte imidlertid og noen av munkene overhørte samtalen. Oppbragte over at de skulle være tema for en slik diskusjon, begynte munkene dagen etter å diskutere seg imellom. Til slutt nådde krangelen Buddhas ører.
“Mine brødre”, sa han. “Hvorfor er dere så ulykkelige og sinte på folk som kritiserer meg, min lære eller munkeordenen? Slik sinne og mismot kommer bare i veien for deres selvutvikling. Hvis dere blir irriterte når andre taler imot dere, hvordan kan dere da vurdere sannhetsgehalten i hva de sier? Når folk kommer med kritiske bemerkninger om oss bør dere undersøke det de sier. Om de tar feil i sine antagelser kan man vise det ved å bruke fornuften. På samme måten, om noen skulle prise meg, Læren eller vår orden er det ingen grunn til å bli overlykkelige. Dere bør bare erkjenne at hvis noe er riktig, gi uttrykk for det. Faktisk er det slik at når noen priser en, er det som oftest på bakgrunn av ubetydelige ting og ikke virkelig betydningsfulle ting.
En fortelling med et beslektet tema er fortalt om en overivrig legmannselev kalt Atula. Atula som hadde mange venner bodde i Shravasti, og en dag foreslo han for vennene sine at de burde gå til klosteret og lytte til undervisningen. Først møtte de en munk ved navn Revata og etter å ha hilst ham med ærbødighet og respekt, satte de seg ned nær ham i påvente av at ville si dem noe. Men Revata var en innadvendt, kontemplativ type og hadde ikke noe å si dem.
Skuffet reiste de seg og gikk for å se Shariputra, den berømte fortolkeren av Buddhas lære, og han var bare ivrig etter å etterkomme deres ønske og satte igang med et lengre og detaljert foredrag om filosofi. Men dette tilfredsstilte ikke Atula og hans venner heller og de fant det vanskelig og kjedelig.
De bestemte seg for å gi det en sjanse til og fant seg selv i selskap med Ananda. De forklarte hvorfor de var kommet og at de ikke hadde fått det de ønsket seg av hverken Revata eller Shariputra. Så Ananda prøvde å gjøre et kompromiss og ga dem en enkel forklaring uttrykt på en lettfattelig måte. Men de var ennå ikke tilfredse og gikk for å klage til Buddha. Slik svarte ham dem: “Gjennom historien har mennesket hatt for vane å kritisere andre mennesker. En som ikke sier noe blir kritisert, en som sier mye blir kritisert og også en som hverken sier for mye eller for lite blir kritisert. Alle blir utsatt for kritikk såvel som ros, selv konger. Til og med moder jord, månen og sola blir kritisert av noen og prist av andre. Også jeg blir prist av noen og kritisert av andre. Men ris og ros gikk på en overfladisk måte er av ingen betydning. Det er bare ros og ris fra en virkelig forstandig person som betyr noe.
De lærde elsker å diskutere de filosofiske implikasjoner som Buddhas lære måtte innebære. Hva mente Buddha virkelig om f.eks. sjelen, som i henhold til hinduismen sees som et fragment av det guddommelige i individene som egentlig kun søker å bli gjenforent med den guddommelige sjel? Trodde Buddha på en objektiv, evig Gud? Kan buddhismen egentlig kalles en religion?
Buddha var aldeles ikke imot filosofiske debatter, noe hans egen løpebane tydelig viser. Selv om en justerer for legendenes overdrivelser, hadde han et like subtilt sinn som noen i sin samtid. Dessuten var det nødvendig med en viss filosofisk struktur for hans belæringer, om ikke annet for å relatere den til samtidige synsmåter. Men det er helt tydelig, ut ifra fortellinger fra hans liv, at han så på slik spekulasjon som av meget begrenset verdi, og han var nokså skeptisk til det fordi han så farene for at det kunne distrahere en fra å følge den åndelig vei. Kjernen i det han underviste var, noe alle lett kan se, at den menneskelige eksistens er forbundet med frustrasjoner, men at med riktig trening og innsats er det mulig å finne frihet fra denne lidelsen og oppdage en tilfredshet hinsides alle beskrivelser basert på hverdagslige opplevelser. Når han taler om Sannheten, som han ofte gjør, mener han denne frydefulle tilstanden, ikke en beskrivelse av eller forklaring på den ‘objektive’ virkeligheten. Det er vanlig kjent at den objektive virkeligheten, slik vi kjenner den, blir irrelevant, når vi erkjenner sannheten. Mot dette kan det innvendes at det er å snu problemstillingen på hodet. For hvordan kan man ha lit til en fremgangsmåte, før man har prøvd metoden? Men en slik innsigelse ville også blitt bedømt som irrelevant av Buddha, fordi han mente at hvert minutt eller hver time som vi bruker på å spekulere i disse baner, er en forsinkelse på veien til åndelig innsikt.
Det finnes mange lignelser og historier som illustrerer Buddhas ‘utålmodighet’ med filosofiske debatter. En av dem handler om munken Malunkyaputta.
Malunkyaputta hadde et rastløst sinn og hans meditasjon ble konstant forstyrret av eksistensielle spørsmål, som han mente han hadde rett til å få besvart av Buddha. Men hver gang han brakte dem på bane, trakk Buddha bare på skuldrene uten å gi noen tilfredsstillende svar. Til sist orket han ikke situasjonen lengre og gikk til Buddha med et ultimatum. Enten fikk han et ordentlig svar eller så ville han gå ut av ordenen og gå tilbake til legmannslivet. Dermed kom han med alle spørsmålene som hadde plaget ham; Er universet evig eller er det ikke? Er universet begrenset eller er det ikke? Er sjelen identisk med kroppen eller er de forskjellige? Osv.
«Du har ikke greid å svare på disse spørsmålene, og det plager meg. Hvis den Velsignede vil forklare meg disse ting, vil jeg fortsette å leve et hellig liv under hans veiledning, men hvis ikke, vil jeg forlate ordenen og dra min vei. Hvis den Velsignede vet om universet er uendelig, hvorfor da ikke bare si det. Og hvis han ikke vet, så er det helt greit at han innrømmer at han ikke vet det og sier ‘Jeg vet ikke’».
Først irettesatte Buddha Malunkyaputta for å prøve å presse ham. «Har jeg noen ganger sagt til deg: ‘Kom Malunkyaputta! Lev et hellig liv under meg og jeg vil klargjøre disse tingene for deg?’». Deretter fortsatte han med å fortelle Malunkyaputta en lignelse.
«Forestill deg en mann som er truffet av en forgiftet pil. Hans venner og slektninger får ham raskt til en kirurg, men før de rekker å gjøre noe, sier mannen: ‘Ingen får fjerne denne pilen før jeg vet hvem det var som skjøt meg. Om han tilhører kshatriya-, brahmin-, vaishya- eller shudrakasten. Hva er hans navn og familie? Er han høy eller lav eller av middles høyde? Er han mørk eller lys, fra hvilken landsby kommer han? Og jeg må også vite hva slags bue som er benyttet, hva slags buestreng og hva slags fjær var brukt på pilen’. Malunkyaputta, mannen vil dø før han fikk vite alle disse tingene. Det samme er tilfellet med dem som sier at de ikke vil lede et åndelig liv før de kjenner svarene på spørsmål som: Er universet endelig eller uendelig?»
Buddha fortsatte med å forklare at et åndelig liv ikke er avhengig av svaret på slike spørsmål. Uansett hva slags svar man måtte gi til slike spørsmål, gjenstår fakta: Fødsel, alderdom, sykdom og død, forgjengelighet, lidelser og frustrasjoner og at det er mulig å ‘stanse’ dette, og at det er mulig i dette liv!
«Derfor Malunkyaputta, vær fornøyd med det jeg har forklart og ikke bry deg om de tingene jeg ikke har forklart. Hvorfor har jeg ikke besvart de spørsmålene du stilte? Fordi de ikke er nyttige eller relevante på den åndelige vei. De hjelper deg ikke til å oppnå likevekt, det å gi avkall, dyp erkjennelse og nirvana. Hva er det jeg har fortalt om? Jeg har fortalt om lidelsen, lidelsens opphør og hvordan man kan nå den tilstanden. Og jeg har fortalt om dette fordi det er selve fundamentet i et åndelig liv.»
Buddha tok opp tråden igjen da han en gang satt sammen med munkene sine i lund av simsapa-trær. Han samlet en del blader i hånden sin og spurte munkene: «Hvilke er flest – de bladene jeg har i hånden eller de som finnes på trærne over oss?»
«Det er langt flere på trærne», svarte munkene.
«Slik er det også med de sannhetene jeg har forklart dere og dem jeg ikke har forklart noe om», sa Buddha. «De tingene jeg ikke har forklart er ikke nyttige for et rent liv og hjelper dere ikke til å få åndelig fremgang. Det jeg har vist er utilfredshetens natur og hvordan man kan gjøre noe med det, for dette er de sannheter som hjelper en til nirvana.»
Les de andre kapitlene av boken her:
- Kap. I. Det gylne barn
- Kap. II. Den menneskelige situasjon
- Kap. III. Suksess
- Kap. IV. Middelveien
- Kap. V. Fellesskapet
- Kap. VI. Hjemkomsten
- Kap. VII. Medfølelse og sunn fornuft
- Kap. VIII. Nirvana
Les om illustrasjonene i boken