Rinzai zen senter – Oslo

RZS har røtter tilbake til «zen-skolen» som ble dannet i 1972. Formen til RZS kommer fra rinzai-ji-skolen som kan knyttes til Myōshin-ji-skolen — den største skolen innenfor Rinzai-zen. Senterets lærer er Koshin Christopher Cain Oshō. Han bor til daglig utenfor Seattle med sin norske kone og deres to barn, og besøker senteret to ganger i året.

Den formelle praksisen ved RZS inneholder følgende elementer: sittende og gående meditasjon, resitasjon og te-servering. I tillegg kommer et par ekstra elementer ved retreats. Vi holder ukentlige aktiviteter med zen praksis, og arrangerer også retreats, kurs, introkurs, filmkvelder med mere.

RZS har i underkant av 40 støttemedlemmer og ca. 160 BF-medlemmer.

Besøksadresse:

Rinzai zen-senter Oslo,

Grønlandsleiret 31, 0190 Oslo

Kontakt:

generelle henvendelser: post@rinzai-zen.no

spørsmål om praksis, introkurs, skolebesøk: shika@rinzai-zen.no

Christian Meaas Svendsen

Styreleder

Christian er freelance-musiker. Han begynte å interessere seg for zen tidlig i 20-årene, og begynte og praktisere kort etter. Han har vært tilknyttet RZS siden 2012.

styreleder@rinzai-zen.no

Kreg Viesselman

Shika

Kreg kommer opprinnelig fra Minnesota i USA, men har bodd i Norge siden 2006. Kreg ble innsatt som shika første gang i 2018. Han bor sammen med sin kone og sine to døtre og jobber som musiker og helsearbeider.

shika@rinzai-zen.no

Rinzai zen senter