Et kongelig tempel i Bangkok: Wat Bovoranives

Thailand ligger sentralt i Sørøst-Asia og har i dag 66 millioner innbyggere. Omkring 93% av disse er buddhister. Buddhismen har en lang historie i dette landet og har alltid hatt en nær forbindelse til kongene som har styrt Thailand. Dette understrekes også av filmen vi viser her som forteller om et kongelig tempel. Det betyr et tempel etablert av en konge og som er tilknyttet kongehuset. På denne måten er slike templer forskjellige fra andre templer som er etablert av vanlige innbyggere. De er også blant Thailands største og vakreste templer.

Filmen er utgitt i forbindelse med at kongefamilien i Thailand har regjert i 240 år (2022). Kongefamilien kalles Rattanakosin etter navnet på hovedstaden. Den begynte i 1782 og kalles også Chakri dynastiet. Alle kongene kalles Rama slik at den første kongen kalles Rama I, mens den tiende kongen: Vajiralongkorn, kalles Rama X (han ble konge i 2016).

Wat Bovoranives

Wat Bovoranives ble etablert i 1824 av en visekonge. I 1836 ble den senere kong Rama IV abbed i dette tempelet. Han levde som munk her i 27 år til han gikk ut av munkeordenen og ble konge under navnet Mongkut eller Rama IV.

Wat Bovoranives ble senere slått sammen med et nabotempel for å få plass til munkene som ordinerer seg i den tre måneder lange regntidsperioden. I Thailand er det vanlig at menn er munker i en kort periode for å markere at en blir voksen. Også kongene i Thailand har fulgt denne tradisjonen og flere av dem har vært munker ved Wat Bovoranives.

I tempelets ubosot ser vi to Buddha-statuer på alteret. De viser Buddha idet han beseirer Mara – som symboliserer det onde. Den fremste av statuene er over 700 år gammel og regnes som en av de vakreste i Thailand. I sokkelen til statuene oppbevares aske etter Rama VI og Rama IX, Bhumibol Adulyadej, som døde i 2016.

Ved siden av ubosot er en stupa med relikvier fra Buddha. Filmen avslutter med å vise noen av bygningene i tempelet der tidligere konger har bodd mens de var munker. I dette tempelet har også den øverste leder (patriark) for munkene bodd, noen av dem med bakgrunn i kongefamilien.

Programlederen avslutter med å fortelle at alle kongene av Chakri-dynastiet har vært buddhister og at de har bidratt til å bevare buddhismen i Thailand.