Et kongelig tempel i Bangkok: Wat Arun

Thailand ligger sentralt i Sørøst-Asia og har i dag 66 millioner innbyggere. Omkring 93% av disse er buddhister. Buddhismen har en lang historie i dette landet og har alltid hatt en nær forbindelse til kongene som har styrt Thailand. Dette understrekes også av filmen vi viser her som forteller om et kongelig tempel. Det betyr et tempel etablert av en konge og som er tilknyttet kongehuset. På denne måten er slike templer forskjellige fra andre templer som er etablert av vanlige innbyggere. De er også blant Thailands største og vakreste templer.

Filmen er utgitt i forbindelse med at kongefamilien i Thailand har regjert i 240 år (2022). Kongefamilien kalles Rattanakosin etter navnet på hovedstaden. Den begynte i 1782 og kalles også Chakri dynastiet. Alle kongene kalles Rama slik at den første kongen kalles Rama I, mens den tiende kongen: Vajiralongkorn, kalles Rama X (han ble konge i 2016).

Wat Arun

Tempelet Wat Arun er egentlig svært gammelt, men ble utviklet fra 1700-tallet til det tempelet vi ser i dag. På denne tiden hadde Thailand en hovedstad lenger nord som ble erobret og ødelagt av burmeserne i 1767. Kong Taksin, som det fortelles om i filmen, var på den tiden en general som klarte å jage burmeserne ut av landet og gjenopprette landets selvstendighet. I stedet for den ødelagte hovedstaden etablerte han en ny hovedstad (Thonburi) der Wat Arun ligger.

I 1782 ble en ny konge innsatt. Han ble den første i Chakri-dynastiet og etablerte Bangkok som ny hovedstad. Disse kongene fortsatte å støtte tempelet. Den andre kongen i dette dynastiet døde i 1824 og bestemte at asken etter kremasjonen skulle legges inn i sokkelen til Buddha-statuen i den viktigste tempel-bygningen som kalles ubosot som er en bygning hvor munker blir ordinert og hvor ritualer blir utført.

Den fjerde kongen (Rama IV) ga tempelet navnet det har i dag: Wat Arun Ratchawararam (Morgengryets tempel).

I en av bygningene i tempelet ser vi en statue av kong Taksin. Videre ser vi hovedtempelet (ubosot) med en statue av Buddha som ble laget av kong Rama II. Tempelet er også kjent for sine statuer av mytologiske voktere som skuer utover elven Chao Phraya.

Men det Wat Arun er mest kjent for er den 82 meter høye stupaen med relikvier av Buddha. Den er bygget i en stil som kalles phra prang som ligner på templene i det gamle Kambodsja. Stupaen har statuer av gudeskikkelser og mytologiske vesener og symboliserer universets sentrum.

I dag er Wat Arun med sin stupa et viktig landemerke i Bangkok og et sted som tiltrekker seg mange besøkende.