Buddhisme og døden

Filmen om buddhisten Nhu Nhu og katolikken Alessandro, som snakker om døden, ligger på ressurssiden om buddhisme på nettsiden til NDLA. Forkortelsen står for Nasjonal digital læringsarena og er en offentlig side med materiale til bruk i fagene i videregående skole. Vi har hatt et godt samarbeid med de ansvarlige for faget Religion og etikk der filmen med Nhu Nhu og Alessandro er tilgjengelig. Vi synes denne siden inneholder mye bra materiale om buddhismen.

Filmen om døden viser Nhu Nhu som er mahayana-buddhist med tilknytning til vietnamesisk tradisjon og Alessandro som er katolikk. Filmen er tatt opp på tempelet Lien Hoa Dao Trang på Jessheim og gir også noen glimt fra livet der. Noen minutter er selvsagt ikke nok til å gi et fullstendig bilde av hvor disse religionene står når det gjelder synet på døden, men et  lite innblikk får vi og også positive kortportretter av to fine representanter for sine livssyn.

Filmen kan du se på siden til NDLA som også inneholder en spennende (360) presentasjon av Karma Tashi Ling buddhisttempel.