Vi kan igjen invitere til feiring av Buddhistforbundets lysfest.

Lysfesten er en samling i årets mørkeste måned der vi kommer sammen for å minnes Buddhas Oppvåkning for 2600 år siden og for å hygge oss og bli kjent med de forskjellige gruppene av buddhister som samarbeider med hverandre i Buddhistforbundet. Navnet på markeringen kommer fra lystenningen når vi resiterer Hjertesutra.

Vertskap for årets lysfest er Karma Tashi Ling buddhisttempel som inviterer til feiring i templet i Bjørnåsveien 124, 1272 Oslo

Lysfesten søndag 10. desember begynner kl. 16:00 og består av følgende innslag:

• Samling i tempelet
  • Meditasjon og resitasjon i tempelhallen
  • Presentasjoner i ord og bilder fra gruppene
  • Sosialt samvær med mat og drikke
  • Avslutning og hjemreise.

Hvordan kommer du deg Karma Tashi Ling buddhisttempel?

Bruker du egen bil er det enkelt. Ut av Oslo følger du E6 mot syd til du kommer til avkjøring til høyre mot Enebakk / Holmlia, ved første rundkjøring tar du til høyre mot Holmlia (RV 155). Deretter til venstre inn på Slimeveien og så til høyre Bjørnåsveien til du kommer til tempelet (nr. 124).

Bruker du offentlig kommunikasjon, ta T-bane til Mortensrud.  Derfra tar du buss 71A til Nyjordet. Da er du 585 m fra templet.

Vi ønsker alle velkommen til en inspirerende markering av lysfesten.

Med vennlig hilsen

Buddhistforbundets                                                                                                                            arrangementskomité

Litt om oppvåkningsdagen (j. rohatsu)

Rohatsu er japansk for «åttende dag i den tolvte måneden.» 8. desember har blitt dagen der japanske zenbuddhister markerer oppvåkningen til den historiske Buddha.

Tradisjonelt ble denne markeringen – noen ganger kalt «bodhi-dagen» – holdt på den 8. dagen i den 12. måned etter månekalenderen som ofte faller i januar. Da Japan tok i bruk den gregorianske kalenderen på 1800-tallet, vedtok japanske buddhister faste dager for mange høytider, inkludert Buddhas oppvåkningsdag som derfor ble 8. desember. Bodhi betyr «våknet» på sanskrit.

I japanske Zen-klostre er Rohatsu den siste dagen i en ukes lang sesshin. En sesshin er en intensiv meditasjonsretreat der all ens våkne tid er dedikert til meditasjon. Selv når de ikke er i meditasjonshallen, forsøker deltakerne å opprettholde meditasjonsfokus til enhver tid – å spise, vaske og gjøre husarbeid. Stillheten opprettholdes med mindre det er absolutt nødvendig å snakke.

I en Rohatsu sesshin er det tradisjonelt at hver kvelds meditasjonsperiode er lengre enn forrige kvelds. Den siste natten sitter de med nok utholdenhet i meditasjon gjennom hele natten.

Buddhas opplysning markeres til forskjellige tider i andre deler av Asia. For eksempel, er det slik at theravada-buddhister i Sørøst-Asia minnes Buddhas fødsel, oppvåkning og overgang til nirvana på en og samme dag, som vi kjenner som Vesak, som vanligvis er i mai. Tibetanske buddhister markerer også disse tre hendelsene i Buddhas liv på samme tid, under Saga Dawa Duchen, som vanligvis er i juni.