En dag i et kinesisk kloster

Filmen på denne siden er utgitt av klosteret Tsz Shan i Hong Kong. Klosteret er nytt – det ble åpnet i 2015 – og det befinner seg i en storby, og som et moderne buddhistisk kloster tilbyr det forskjellige programmer og aktiviteter som beskrives på klosterets hjemmeside (engelsk / kinesisk).

Klosteret er finansiert av en rik forretningsmann i Hong Kong. Dette har også gjort det mulig å etablere et museum for buddhistisk kunst i klosteret. Museet er digitalisert slik at kunsten kan ses på museets hjemmeside.

Klosteret er utformet ifølge klassisk kinesisk arkitektur med utgangspunkt i byggestilen under Tang dynastiet (618 – 907). De som etablerte klosteret, var opptatt at det skulle vise vakker kinesisk arkitektur – noe som også kommer til uttrykk klosterets enkle og stilrene form. På klosterområdet er det reist en stor utendørs statue av den kvinnelige bodhisattvaen Guanyin.

I filmen følger vi de daglige aktivitetene i klosteret. Typisk er bruken av instrumenter for å markere de faste hendelsene. Det begynner med vekking av munkene fulgt av klokke og tromme som innleder morgenliturgien der munkene resiterer sutra tekster. Deres morgenmåltid markeres også med slag på gongen før de inntar maten. En handling som hører med i klostermåltid er at en munk bærer ut en liten bit med risgrøt – som symboliserer at munkene vil mette alle sultne vesener i universet.

Meditasjonssamling følger måltidet. I et kloster hører det med mye praktisk arbeid. Dette ser vi ikke i filmen som fortsetter med kveldsliturgien der munkene igjen samles til resitasjon akkompagnert av forskjellige slaginstrumenter. Igjen lyder klokken og trommen mens solen går ned og til sist markeres slutten på dagen med slag på en treplate.