Kinesisk nyttår – chūnjié

Kinesisk nyttår er den kinesiske festivalen som feirer begynnelsen av et nytt år i den tradisjonelle kinesiske kalenderen. Festivalen blir vanligvis referert til som vårfestivalen i fastlands-Kina. Tradisjonelle markeringer finner sted fra kvelden før årets første dag til Lanternefestivalen som arrangeres den 15. dagen i det nye året.

Kinesisk nyttår er en stor høytid i Kina og har påvirket sterkt nyttårsfeiringene i Kinas nabokulturer. Det feires også over hele verden i land med oversjøiske kinesiske befolkninger.

Kinesisk nyttår er assosiert med flere myter og skikker. Festivalen var tradisjonelt en tid for å hedre guder så vel som forfedre. I Kina varierer regionale skikker og tradisjoner rundt feiringen av det nye året Kvelden forut for den kinesiske nyttårsdagen blir ofte sett på som en anledning for kinesiske familier å samles til den årlige gjenforeningsmiddagen. Det er også tradisjonelt for hver familie å rengjøre huset sitt grundig for å feie bort all ulykke og for å gjøre plass for lykke i det kommende året. En annen skikk er dekorasjonen av vinduer og dører med røde papirsnitt og ordspråk. Populære temaer blant disse papirutklippene og ordspråkene inkluderer hell eller lykke, rikdom og langt liv. Andre aktiviteter inkluderer å tenne fyrverkeri og gi penger i konvolutter med rødt papir. I de nordlige delene av Kina er melboller fremtredende i måltider som markerer festivalen. Det fungerer ofte som årets første måltid, enten om natten eller som frokost den første dagen