Vi holder nå 5. konfirmasjonssamling i Buddhistforbundets regi. Det er gøy og inspirerende, og føles veldig viktig å formidle Buddhas lære – dharma – til unge voksne. Vi har endret pedagogikken til å innebære mer dialog, øvelser og refleksjoner i mindre grupper. Vi har tre hovedlærere og tre hjelpelærere i tillegg til an arbeidsgruppe som arrangerer det praktiske. Hovedlærerne deler på å ha innlegg på 20-30 minutter som deretter diskuteres i mindre grupper med en hovedlærer og en hjelpelærer. Vi har også andre øvelser samt besøk av munker og nonner. Dette ser ut til å være populært.

Nå starter evalueringen og forberedelsen til neste kurs høsten 2026 med en personlig samling for de som er interessert i å være med å undervise, lørdag 18.1.25.

I tillegg til å undervise konfirmantene er konfirmasjonskurset en anledning for hjelpelærere til å bli bedre til å undervise dharma til andre. Året etter kan kanskje hjelpelærerne selv bli hovedlærere? På denne måten kan vi styrke lærer-kompetansen i BF generelt. Jeg synes dette er veldig inspirerende og håper du vil være med, enten som hovedlærer eller hjelpelærer. Jeg ønsker å skape en aktiv gruppe som kanskje ikke er med hvert år men som er involvert og kan være en ressurs ved sykdom.

For å få til det vil vi denne lørdagen invitere hovedlærerne til å gå gjennom bolkene de vil undervise på konfirmasjonssamlingene, til de andre hovedlærerne og hjelpelærerne. Vi som lytter kan ta notater, stille spørsmål og utforske. Noe bolker vil vi gå raskt gjennom – som samfunnet Buddha levde i, mens andre bolker vil være mer utfordrende – som hva visdom er… Her kan vi alle lære mye, på tvers av tradisjoner.

Vi trenger også flere hovedlærere og hjelpelærere. Hvis du kjenner noen som du tror kan ha lyst til å bidra i dette viktige arbeidet og samtidig ha muligheten til å utvikle seg som dharma-lærer så be de ta kontakt med meg, og send dem gjerne denne eposten 🙂

Jeg er ennå ikke sikker på hvilket sted vi skal velge, så hvis du vet om et inspirerende sted i eller rett utenfor Oslo så si ifra 😊

Hvis du har spørsmål ring meg gjerne på  950 19 844 eller send epost til gunaketu@buddhistforbundet.no