Buddhismen VI – hellige steder 

 

Buddhismen kalles gjerne en vei til oppvåkning. Når en buddhist drar ut på vandring for å besøke steder som er knyttet til Buddhas liv, er dette en måte å gå denne veien på. En buddhist besøker hellige steder for å få inspirasjon til å praktisere Buddhas lære. En slik reise kalles en pilegrimsferd.

I landene der buddhismen er utbredt, er det mange slike hellige steder. Noen av dem er knyttet til Buddhas liv og ligger i India. Noen steder har hellige gjenstander slik som relikvier og spesielle statuer av Buddha. Andre steder er knyttet til berømte buddhistiske helgener eller har klostre som er sete for bestemte retninger innen buddhismen. Det er også slik at bestemte religiøse fester samler folk fra store områder.

Et eksempel på dette er den store festen som finner sted hver sommer i Sri Lankas tidligere hovedstad Kandy. Her samler det seg folk fra hele landet for å se på en prosesjon med elefanter som går gjennom gatene om natten i lyset fra fakler. En av elefantene bærer et relikvieskrin som skal inneholde Buddhas tann.

De mest betydningsfulle pilegrimsferdene går til de stedene i India der de store hendelsene i Buddhas liv fant sted. Det er særlig fire steder som er viktige:

  • Lumbini – der Buddha ble født.
  • Bodh Gaya – der Buddha nådde oppvåkningen.
  • Sarnath – der Buddha holdt sin første tale.
  • Kushinagara – der Buddha døde.

LUMBINI

Buddhas fødested, Lumbini, ligger like nord for grensen mellom India og Nepal. I mange hundre år var dette et sted buddhistene hadde glemt. Først i 1896 oppdaget en tysk arkeolog steinsøylen til kong Ashoka, søylen slår fast at dette er Buddhas fødested. Blant ruiner av gamle klostre og stupaer har buddhister fra Nepal, Tibet, Vietnam og andre land bygd nye templer og stadig flere pilegrimer fra buddhistiske land finner veien hit.

 

BODH GAYA

Ute på slettelandet i den indiske provinsen Bihar ligger landsbyen Bodh Gaya. For 2500 år siden satt Buddha ved bredden av elven som renner forbi, han tilbrakte dagene med å faste og utføre asketiske øvelser. Det sies at han holdt på med dette i seks år før han innså at dette ikke førte til oppvåkningen.

Et par hundre meter fra elven står et gammelt tempel. Det kalles Mahabodhi, som betyr ”Den store Oppvåkning”, og hever seg høyt over de store trærne og har en stupa på toppen. Inne i bygningen møter en en statue av Buddha. På den andre siden står et tre helt inn til tempelet. Under treet er det en liten forhøyning der Buddha satt i meditasjon den natten han nådde oppvåkningen. Vi er i Bodh Gaya, stedet der buddhismen ble født som religion.

Rundt Mahabodhi tempelet er det en jevn strøm av buddhistiske pilegrimer fra alle verdens kanter. Fra Sri Lanka kommer munker i gule kapper og legfolk kledd i hvitt. De går rundt det store tempelet tre ganger før de setter seg under oppvåkningens tre, bodhi-treet, der de resiterer vers på pali, Buddhas eget språk:

Hyllest til ham, Mesteren, Den verdige, Den fullkomment oppvåknede!

Jeg tar tilflukt i Buddha
Jeg tar tilflukt i Dharma
Jeg tar tilflukt i Sangha

Her på dette stedet, der Buddha vant den kampen som gjorde ham til en fullkomment oppvåknet, får disse ordene en egen betydning. Utpå ettermiddagen kommer et stort følge tibetanske pilegrimer. Igjen og igjen beveger de seg rundt tempelet mens de lar kulene i perlekjedet de holder gli gjennom hånden, en kule for hvert mantra som fremsies:

Om mani peme hung

Mantraer er stavelser på språket sanskrit som fremsies lavt for å samle tankene om tilstanden av oppvåkning som finnes i alle mennesker. Når en sier frem mantraer blir en mindre forstyrret av hverdagstanker.

Om kvelden tennes tusener av lys rundt Mahabodhi-tempelet. En gruppe japanske pilegrimer strømmer ut av en buss. Ledet av en munk som slår på en tromme, slutter de seg til menneskene som vandrer rundt tempelet. I parken ved siden av tempelet sitter en gruppe engelske buddhister i meditasjon. Stillheten senker seg over tempelet etter hvert som pilegrimene går tilbake til klostrene og herbergene, som omkranser Mahabodhi-tempelet.

SARNATH

Etter at Buddha hadde nådd oppvåkningen mediterte han i sju uker i Bodh Gaya. Han så for sitt indre blikk de fem vennenene han hadde levd sammen med i seks år. De hadde slått seg ned i Hjorteparken utenfor byen Varanasi. Dit dro Buddha for å sette Lærens hjul i bevegelse.

I dag heter dette stedet Sarnath. Et landskap av gamle ruiner forteller at dette stedet var dekket av klostre og templer i over tusen år før stedet ble lagt øde for 900 år siden av de muslimske krigerne som invaderte India på denne tiden. I løpet av de siste hundre år har dette stedet våknet til liv som et sentrum for buddhistiske pilegrimer. Nye templer blir reist av buddhister fra de landene der buddhismen er utbredt i dag.

Et museum viser forbindelsen mellom fortid og nåtid i India. For over 2000 år siden satte kong Ashoka opp en minnesøyle i Sarnath. Fire løver pryder toppen av søylen. Skulpturen står i dag i museet. Da republikken India ble opprettet i 1949, ble denne skulpturen valgt til nasjonens symbol. Lærens hjul, som finnes på søylen, fikk plass i landets flagg. Slik ønsket en å knytte forbindelsen til Ashokas opplyste styre.

KUSHINAGARA

Åtti år gammel dro Buddha ut på sin siste reise. Fra byen Rajagriha gikk han i dagevis mot nord. Han krysset Ganges-elva og kom til slutt til den lille byen Kushinagara der han døde. Her har buddhister opp gjennom tidene bygd stupaer og klostre. Etter at buddhismen forsvant fra India, ble også Kushinagara en glemt ruinby. Nybygde templer viser at stedet igjen er blitt et sentrum for buddhister. En gammel statue av Buddha der han ligger på dødsleiet, er samlingspunktet for pilegrimene

Les om Hellige steder: 

  • Lumbini
  • Bodh Gaya
  • Sarnath
  • Kushinagara