Reiseskildring fra BFs pilegrimsvandring 2026
30. mai – første dag
35 pilegrimer med åtte munker og en nonne i spissen fra Eidsvoll Verk Stasjon sørover langs pilegrimsleden. Solen skinte, og følget passerte snart Råholt kirke mens vi reflekterte over det Pemananda Thero hadde inspirert oss med i starten. Mens vi gikk gjennom boligstrøket stoppet folk og smilte og vinket i møte med denne uvanlige prosesjonen. Vi hadde vår første pause på Furulundjordet for å sikre at munkene også fikk spist lunsj. Nonnen Ani Chökyi fortalte oss om den ytre-, indre-, og skjulte pilegrimsreisen som ble et tema gjennom vandringen.


Etter en snau time var vi fornøyde for å kunne gå inn på Risebruvegen og stien som ledet til Wergelandsbroen. Der nøt vi lyden av elven mens vi satt i skyggen rogn og bjørk. Vi fulgte stort sett Østre Gudbrandsdalsleden, men tok en snarvei opp Sørbakkvegen og var fornøyde med igjen å gå inn på skogsvei ved Mogreina bussholdeplass. Der kom følelsen av å være små blant de ruvende gran- og furutrærne. Etter drøyt fire timer var vi lettet over å komme frem til Wat Thai Gardermoen. Flere lurte på om vi nå var fremme, men det var vi ikke. Dette var siste stopp denne dagen og vi ble ønsket hjertelig velkommen av Phramaha Suriya Nakprat, Ph.d. og servert te, kaffe og forfriskninger.

Ajahn Kongrit inspirerte oss med en liten tale der han minnet oss om å praktisere det grunnleggende i hverdagen. Den siste etappen gikk mellom asfalt og sol og det var deilig å komme frem til Lotustempelet. Tempelet var flott pyntet til feiringen som de nettopp hadde avsluttet med om lag 1000 deltagere. Vi ble tatt godt imot, og kunne dusje, skifte og slappe av litt før fire-retters middag ble servert til sultne pilegrimer som nå kunne slappe av.

Wut Hmon hadde kjørt bagasje på forhånd, skaffet lunsj og fulgte gruppen i følgebil gjennom hele turen.
31. mai – andre dag
Noen sto opp klokken seks for å være med på den daglige resitasjonen i Lotustempelet, mens de av oss som ville sove litt lengre ble med på meditasjon klokken 7 ledet av Ani Chökyi. Etter en god frokost gikk vi sørover og hadde vår første rast i skogen ved Norbytjernet. Solen skinte i de varsomme krusningene på vannet og en vakker stillhet bredte seg. Deretter gikk ferden gjennom Jessheim og kontrasten ble stor gjennom asfalt, butikker og trafikklys. Vi var derfor glade for igjen å gå inn i skogen i enden av Stensvegen under Ole Korslunds vei.

Der fant vi en deilig liten slette vi kunne sitte og Ani Chökyi delte av sin kompetanse med å finne skvallerkål, mjødurt, og andre vekster i skogens spiskammer. Ajahn Kongrit delte refleksjoner over pilegrimsvandringen før vi fortsatte forbi speiderhytta mot Rambygutua. Når vi kom ut av skogen var det flott å se utover de bølgende jordene og det åpne, frie landskapet. I krysset ved Randbygrenda møttes vi av et lite lag fra NRK, som ville slå følge med oss på reisens siste del. De var spesielt interessert i ISA Daniela Stephanie Kjønstad som valgte bort russe-arrangement for å være med på pilegrimsferden. Ani Chökyi gav en siste oppmuntring før vi begav oss ut på siste etappe. Vi hadde gått langsommere gjennom skogen, og begynte nå å få litt dårlig tid for å rekke Vesakfeiringen på Wat Thai kl. 16, og helst få litt av den deilige maten de serverer før det. Vi hastet derfor forbi Ullensaker kirke mens Sindre fra NRK intervjuet folk underveis. Da vi endelig så dragehodene på Wat Thai i det fjerne fikk Gunaketu hjelp av den fortausløse Trondheimsvegen til å få alle inn på en pen og pyntelig rekke så vi kunne ankomme i stil. På Wat Thai ble vi igjen ønsket hjertelig velkommen med deilig mat, vennlige smil og en flott Vesakfeiring.
På Vesakfeiringen ønsket først styreleder Chau Thai velkommen, hvorpå abbed i Wat Thai Maha Khamsing tente lys for Buddha og
ledet oss i vandana og de fem forskrifter eller pancha-sila. Abbeden i Skogsklosteret Ajahn Kongrit ledet meditasjonen hvorpå hovedlama ved Karma Tashi Ling buddhistsamfunn Lama Changchub holdt årets dharmatale. Styreleder ved Oslo Buddhistsenter Dharmacharini Muditadevi ledet en felles resitasjon av Hjertesutraen på norsk hvorpå Ajahn Kongrit ledet resitasjon av Mettasutta på thai og engelsk. Ambassadesekretær ved den Indiske ambassaden, Dhaarna Mehrotra gav så en liten hilsen før vi avsluttet det hele med en prosesjon til buddhastatuen i hagen hvor vi gav blomster, lys og røkelse til Buddha.
Vi ønsker spesielt å takke Lotustempelet og Wat Thai for å ta godt vare på oss ved å tilby mat og husly. Vi takker også Wut Hmon og
Myanmar Support Group for å lage deilige lunsjer, og Wut Hmon for å kjøre bagasje og følge oss på veien med mat, ekstra vann og trygghet om noe skulle gå galt. Vi takker Stephanie for hjelpen med å holde gruppen samlet. Vi takker også Shindo og Gunaketu for ideen, og Gunaketu og Wut Hmon for planlegging og gjennomføring. Til slutt takker vi alle deltagerne, munker, nonner, ordinerte, lekfolk og alle levende vesener som var med å gjøre denne reisen mulig.
Bilder
Du kan se bilder fra pilegrimsvandringen som kontoret i BF har tatt her: https://drive.google.com/drive/folders/1Yqs7cGzXnRa5U1fOZ8ek6UpMgHSBb_hU?usp=sharing
Felles mappe. Her kan du laste opp dine bilder og se andres bilder. Disse er tilgjengelig for alle med lenken så være bevisst det når du laster opp og deler med andre. Vi håper mange vil laste opp: https://drive.google.com/drive/folders/1_IkTo9B9-FUafOYG3h2fw_JIAjnew8le?usp=sharing
Vi gleder oss til neste pilegrimsvandring og Vesakfeiring.
Mudita (medglede)
Gunaketu
generalsekretær