Buddhistforbundet

Diskutér buddhisme

Chat med andre elever om prosjekter og oppgaver om buddhismen. Kanskje andre kan hjelpe deg å finne bra stoff og kanskje du kan hjelpe noen andre? For å kunne gjøre dette må du registrere deg først, nede til venstre. les mer..

Ofte stilte spørsmål

Vi får mange spørsmål og henvendelser til Buddhistforbundet fra elever og andre. Vi skal prøve å svare så godt vi kan, men kanskje noen andre allerede har stilt det samme spørsmålet? Da finner du sannsynligvis svaret her. Du kan også søke i OSS'er på siden du kommer til ved å klikke på denne linken.

Finn stoff i forhold til klassetrinn

Klikk på din knapp:

Artikler og ressurser

Vi ønsker å kunne tilby elever en skattkiste av gode artikler om buddhismen som kan være nyttig i RLE-undervisningen.

Her skal du også kunne finne bilder, symboler, musikk m.m. som du kan bruke i dine prosjekter når du har om buddhisme i RLE-faget.

Les mer her.

Foreldre og RLE-faget

I og med endringen fra KRL- til RLE-fag er det blitt noen endringer i forhold til fritak for elever i RLE-faget. Vi ønsker også å gi noen råd til buddhistiske foreldre med hensyn til faget.

Buddhismen og læreplaner

Her får du en oversikt over hva elevene skal kunne om buddhismen på de ulike klassetrinnene. Vi ønsker å hjelpe lærerne med å finne relevant og godt stoff om dette som kan være til nytte i undervisningen. Oversikten finner du her.

Skolebesøk

En del templer og buddhistsentre i Norge kan ta i mot klassebesøk, særlig i Oslo-området. Du finner en oversikt her med kontaktinformasjon.

Skolebøker om buddhismen

Mange forlag utgir lærebøker i RLE på de ulike klassetrinnene. Vi vil på våre sider gjøre en vurdering av dem ut i fra hvordan de behandler buddhismen.

Dessuten ønsker vi å supplere disse bøkene på best mulig måte slik at ev. svakheter kan rettes opp.

Historikk om religionsfaget

Her vil vi særlig fokusere på buddhismen når det gjelder dette emnet. Det har vært en stor utvikling fra det gamle kristendomsfaget, via KRL-reformen og fram til dagens situasjon med RLE-faget. Les mer...

RLE-lærebøker og buddhismen

Buddhistforbundet vil evaluere lærebøker i RLE-faget mht. det buddhistiske stoffet. det har vist seg at buddhismen er den religionen som lærebokforfattere har minst kunnskaper om, både fordi den er lite forstått og ulik de andre religionene. Gå til evalueringene av lærebøkene her.

Ønsker forlaget å få sitt buddhistiske stoff evaluert og kommentert, kan et prøve-eksemplar sendes til Buddhistforbundet.

Søk i hele nettstedet