Kompetansemål - Buddhisme
Fra lærerplanen i RLE-faget
Lagt inn den 22.okt 2009
| ved
Administrator
som Informasjon

Dette er læreplanen eller kompetansemålene for grunnskolen, ungdomsskolen og videregående skole.
Hovedområde
Etter 4. årstrinn (RLE1Z01 - Religion, livssyn og etikk, 1.-4. årstrinn)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- fortelle om Siddhartha Gautamas liv og hans oppvåkning som Buddha
- samtale om buddhismen og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønner, meditasjon og høytider
- gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til buddhismen
Etter 7. årstrinn (RLE1Z02 - Religion, livssyn og etikk, 5.-7. årstrinn)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om sentrale buddhistiske fortellinger
- samtale om buddhisme, buddhistisk livstolkning og etikk med vekt på Buddha, synet på tilværelsen, menneskesyn, læren, ordenssamfunnet, aktuelle etiske utfordringer og utvalgte tekster
- forklare en buddhistisk høytidskalender og beskrive buddhistiske høytider og sentrale ritualer
- beskrive tempelet og klosteret og reflektere over deres betydning og bruk og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner
- presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til buddhismen
Etter 10. årstrinn (RLE1Z03 - Religion, livssyn og etikk, 8.-10. årstrinn)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- forklare særpreget ved buddhisme og buddhistisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner: likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
- drøfte utvalgte tekster fra buddhistisk skrifttradisjon
- innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange buddhister
- gi en oversikt over mangfoldet i buddhismen, viktige historiske hendelser og buddhismens stilling i Norge og verden i dag
- beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til buddhismen