loading..
Hvordan blir man buddhist?
Loading...

Om meditasjon

den 19.mars 2012 | den Hvordan blir man buddhist? | Kåre A. Lie sier:

Det beste er å prøve dette i praksis. Se om det finnes en gruppe i nærheten av der du bor, og stikk innom dem og se hvordan de praktiserer. Da får du sikkert anledning til å lære hvordan du kan kommme i gang med å meditere.



Buddha og meditasjon?

den 16.mars 2012 | den Hvordan blir man buddhist? | Bjørnis sier:

Hei! Jeg er en gutt på 15 år som lurer på dette med meditasjon og tilbedning av Buddha. Om hvordan man skal meditere best mulig o.s.v. Jeg hører at det skal være veldig bra med meditasjon og lurer på om noen kan forklare meg litt mer rundt dette?



Hvordan blir man buddhist?

Lagt inn den 26.okt 2009 | ved Administrator som FAQ | for Tilflukt

Spørsmål: Hei! Jeg er en gutt på 13 år som vil gjerne "bli" buddhist, men har hørt det ene og det andre om hvordan man "blir" buddhist. Har hørt at jeg måtte studere i 6 år eller noe - utenom skolen, og det.. det blir nok for mye for meg :-)
Lurte på om du/dere i forbundet kanskje kunne gitt meg litt info der, og helst ikke bare en link til informasjon. Men, har dere liten tid, så er en link mye bedre enn ingenting

Noen religioner som kristendom eller islam har egne ritualer som betyr at fra nå av er man kristen eller muslim. Dette kan henge sammen med at disse religionene baserer seg på én allmektig skapergud som man enten kan tro på (bra) eller la være (dårlig). Men slik er ikke buddhismen. Den bygger på læren til Buddha så langt vi kan følge det som er overlevert fra ham og på de tradisjonene som har utviklet seg i forskjellige buddhistiske skoler. Så hvis jeg skal svare litt enkelt, er man buddhist hvis man mener at man er buddhist. Samtidig vil omgivelsene da regne med at man på en eller annen måte følger Buddhas lære :-) 
 
I Norge er religion knyttet til lovverket fordi vi har statskirke og lover om andre trossamfunn enn statskirken. Her kommer også regler om statsstøtte og slikt som legger mer regler inn enn det man ofte kan finne i andre kulturer. I Norge er det slik at man selv kan melde seg inn i eller ut av et trossamfunn (inkludert statskirken) når man er 15. Så du vil ikke selv kunne melde deg inn i en buddhistisk menighet på noen år, men det forhindrer deg ikke i å sette deg inn i buddhistisk praksis. 
Her på websidene til Buddhistforbundet finner du lenker til buddhistiske grupper som er tilsluttet BF og til noen andre. Jeg foreslår at du ser litt på disse hjemmesidene om det er noe du kanskje kunne tenke deg å følge opp nærmere.
 
Espen Ore, Rinzai Zen 
 
 
Det er to ting som er nødvendig for at det gir noen mening "å bli buddhist". Den første og viktigste "tingen" er at man tror at det går an å bli et bedre menneske enn man er nå, at det går an å jobbe med seg selv, at det er meningsfylt å prøve å utvikle seg. Den andre tingen er at man gjør det som kalles "Å ta tilflukt i De Tre Juveler". Å ta tilflukt betyr at man finner noe som gir livet mening, å finne en slags trygghet eller visshet om at man har knyttet seg til det man kan kalle det dypeste eller mest meningsfylte i livet - det som holder der andre ting eller interesser viser seg å gi en falsk trygghet, og som gir støtte, forståelse og metoder til å nå mening og lykke hele veien fram.
 
Enten vi forstår det eller ikke tar vi alle tilflukt i noe, noe vi investerer mye energi, penger og oppmerksomhet i. For noen kan dette være fotball, karriere, sex eller en hobby som f.eks. veteranbiler. Hva som helst. Så lenge man ikke skader andre med det så er det i og for seg ikke noe galt i alt dette, men problemet er at alle ting går i stykker, ting og tilstander er forgjengelige, også vi selv, så når dette skjer opplever vi tap, og vi blir lett ulykkelige. Det eneste som ikke er forgjengelig - og hvor lykke og lidelse oppstår - er vårt eget sinn eller bevissthet. Derfor bør man prøve å jobbe med sinnet eller bevisstheten for å finne ut hva som fører til lykke og hva som ikke gjør det.
Det er derfor man som buddhist tar tilflukt i De Tre Juveler. Å ta tilflukt i Buddha betyr at man prøver å nå sitt Buddha-potensial, fordi alle har muligheten for å finne det som gir virkelig lykke, fred, frihet og medfølelse, som buddhister kaller buddhatilstanden (bedre: Buddhatrinnet), eller den Våkne tilstand (Buddha betyr Den Oppvåknede").
Å ta tilflukt i Dharma (eller Dhamma) betyr at man velger å bruke de metodene som den historiske Buddha underviste i og som fremdeles er virkningsfulle, spesielt fordi de fremdeles fører mennesker til oppvåkning.
  
Og til sist tar vi tilflukt i Sangha, som betyr De som praktiserer de samme metodene som oss, i et fellesskap. Å ha gode venner kan ikke overvurderes. Derfor bør man unngå falske venner som fører oss i feil retning, og i stedet for skaffe oss venner som hjelper oss til å utvikle oss på riktig måte. Å ta tilflukt i Sangha  kan forstås på flere måter: 1) De som har praktisert buddhistiske metoder og kommet svært langt i sin praksis og derfor virkelig kan hjelpe oss hvis vi hører på dem. Man kan forstå det som 2) de som er ordinert (munker og nonner), 3) de som er som oss, men som også har tatt tilflukt, og 4) Alle mennesker. Det siste bør man ikke prøve mens man er nybegynner, men når ens praksis er god og stabil kan man lære noe av alle, særlig qv dem som oppfører seg dårlig mot oss. Vi kan f.eks. praktisere tålmodighet og medfølelse med "vanskelige mennesker" og det kan gjøre at vi raskere utvikler de egenskapene som fører til oppvåkning.
 
Flemming Skahjem-Eriksen, Karma Tashi Ling buddhistsamfunn 

Søk i hele nettstedet

Ansvarlig redaktør: Egil Lothe 
Webansvarlig: Flemming Skahjem-Eriksen

© cms-websystems